Organizačný poriadok Mestského zastupiteľstva v Šahách

 

 

I.  Úvodné ustanovenia

Organizačný poriadok Mestského zastupiteľstva v Šahách /ďalej len organizačný poriadok/ upravuje postavenie a pôsobnosť mesta, mestského zastupiteľstva a primátora a ďalších orgánov mestského zastupiteľstva, ich vnútornú štruktúru, deľbu práce medzi orgánmi samosprávy mesta, zásady organizácie, metódy a formy práce, zásady hospodárenia a nakladanie s majetkom mesta a majetkom štátu dočasne prenechaným do hospodárenia mesta.

 

 

II.  Postavenie mesta a jeho obyvateľov

  1. Mesto je samostatný samosprávny územný celok Slovenskej republiky združujúci občanov, majúcich na jeho území trvalý pobyt. Mesto je právnickou osobou, samostatne hospodáriacou s vlastným majetkom a so svojími finančnými zdrojmi za podmienok ustanovených zákonom. Mesto spolupracuje s politickými stranami a politickými hnutiami vyvíjajúcimi činnosť na území mesta a so záujmovými združeniami obyvateľov mesta. Pri plnení úloh samosprávy mesto spolupracuje s podnikateľskými právnickými a fyzickými osobami pôsobiacimi v jeho územnom obvode.  

  2. Postavenie mesta a pôsobnosť jeho orgánov upravuje zákon SNR č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení /ďalej zákon/. Pokiaľ ide len o majetok mesta, jeho príjmy a pod. aj ďalšie osobitné zákony.

  3. Obyvateľom mesta je občan, ktorý je v ňom prihlásený na trvalý pobyt. Zúčastňuje sa na samospráve v rámci svojich práv a povinností. Mesto má voči občanovi povinnosti stanovené zákonom, resp. ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi.

  4. Obyvatelia mesta vykonávajú za podmienok určených v § 3, ods.2, 3 a § 4 ods. 2 zákona samosprávu mesta.

  5. Na samospráve mesta má právo podielať sa / okrem práv uvedených v § 3 ods. 2 písm. a/ a b/ zákona/ aj ten, kto má na jeho území nehnuteľný majetok alebo v meste trvale pracuje a platí dane alebo miestny poplatok, alebo kto sa v meste zdržuje a je v ňom prihlásený na prechodný pobyt, alebo ten kto má čestné občianstvo mesta.

 

 

III.  Orgány mesta

Orgánmi mesta sú:  

  1. mestské zastupiteľstvo

  2. primátor mesta

     ďalej mesto si podľa potreby zriaďuje:

  3. mestskú radu

  4. komisie

  5. mestskú políciu

  6. mestský požiarny zbor

Osobitné postavenie má kontrolór mesta.

IV.  Mestské zastupiteľstvo

  1. Mestské zastupiteľstvo je zastupiteľský zbor mesta.  

  2. Mestské zastupiteľstvo je zložené z poslancov, zvolených v priamych voľbách obyvateľmi mesta. Počet poslancov mestského zastupiteľstva je 23.

  3. Každý poslanec má právo vykonávať úradné hodiny v priestoroch mestského úradu pre styk s občanmi mesta.

V.  Základné úlohy mestského zastupiteľstva

  1. Mestské zastupiteľstvo rozhoduje o základných otázkach života mesta a vykonáva svoju vyhradenú právomoc podľa § 11 ods. 3 zákona o obecnom zriadení.  

  2. Mestskému zastupiteľstvu je vyhradené najmä:

    1. určovať zásady hospodárenia a nakladania s majetkom mesta a s majetkom štátu dočasne prenechaným do hospodárenia mesta, schvaľovať najdôležitejšie úkony týkajúce sa tohto majetku a kontrolovať hospodárenie s nimi,

    2. schvaľovať rozpočet mesta a jeho zmeny, kontrolovať jeho čerpanie a schvaľovať záverečný účet,

    3. schvaľovať územný plán mesta a jeho častí a koncepcie rozvoja jednotlivých oblastí života mesta,

    4. určovať náležitosti miestnej dane alebo poplatku a rozhodovať o prijatí daru alebo pôžičky,

    5. vyhlasovať hlasovanie obyvateľstva mesta o najdôležitejších otázkach života a rozvoja mesta a zvolávať verejné zasadnutie občanov,

    6. uznášať sa na nariadeniach mesta,

    7. určovať organizáciu mestského úradu a určovať plat primátora a hlavného kontrolóra,

    8. schvaľovať poriadok odmeňovania pracovníkov mesta, rokovací poriadok, pracovný poriadok, organizačný poriadok a pod.,

    9. zakladať, zriaďovať a kontrolovať mestské podniky, rozpočtové a príspevkové právnické osoby,

    10. schvaľovať združovanie mestských prostriedkov a činnosti a účasť na združeniach,

    11. zriaďovať orgány potrebné na samosprávu mesta a určovať náplň ich práce,

    12. udeľovať čestné občianstvo mesta, mestské vyznamenania a ceny.

  3. Mestské zastupiteľstvo vyhlási hlasovanie obyvateľov mesta, ak ide o návrh:

    1. na zlúčenie, rozdelenie alebo zrušenie mesta,

    2. na zavedenie a zrušenie miestnej dane, verejnej dávky, alebo poplatku,

    3. petície skupiny obyvateľov mesta v počte 20 % všetkých oprávnených voličov.

  4. Mestské zastupiteľstvo môže vyhlásiť hlasovanie aj pred rozhodnutím o ďalších dôležitých veciach.

  5. Na prerokovanie mestských vecí môže mestské zastupiteľstvo zvolať verejné zhromaždenie obyvateľov mesta, alebo jej časti.

  6. Mestské zastupiteľstvo, ktoré je orgánom samosprávy mesta:

    1. rozhoduje o zriadení výborov v mestských častiach a vymedzení ich kompetencie,

    2. ustanovuje farby mesta, mestskú zástavu a mestský erb,

    3. schvaľuje štatút mesta.

 

VI.  Postavenie primátora mesta

  1. Primátor mesta je predovšetkým najvyšším orgánom mesta, ktorého volia obyvatelia mesta v priamych voľbách.  

  2. Primátor mesta je štatutárnym orgánom v majetkovoprávnych vzťahoch mesta a v pracovnoprávnych vzťahoch pracovníkov mesta. Je správnym orgánom v administratívno-právnych vzťahoch.

  3. Primátor:

    1. zvoláva a vedie zasadnutie mestského zastupiteľstva a  mestskej rady a podpisuje ich uznesenia,

    2. vykonáva mestskú správu,

    3. zastupuje mesto vo vzťahu k štátnym orgánom k právnickým a  fyzickým osobám,

    4. rozhoduje vo všetkých veciach správy mesta, ktoré nie sú  zákonom vyhradené mestskému zastupiteľstvu,

    5. uschováva mestskú pečať a mestskú zástavu,

    6. používa mestské insignie.

  

VII.  Zástupca primátora mesta

  1. Zástupca primátora mesta zastupuje primátora počas jeho  neprítomnosti alebo jeho nespôsobilosti na výkon funkcie.  

  2. Zástupca primátora je zvolený mestským zastupiteľstvom z  poslancov mestského zastupiteľstva na celé funkčné obdobie.

  3. Zástupca primátora je členom mestskej rady.

  4. Zástupca primátora počas neprítomnosti primátora alebo jeho  nespôsobilosti na výkon funkcie:

    1. zvoláva a vedie zasadnutia mestského zastupiteľstva,  mestskej rady a podpisuje ich uznesenia,

    2. vykonáva mestskú správu v spolupráci s mestským  zastupiteľstvom,

    3. plní úlohy štatutárneho zástupcu v majetkoprávnych  veciach a úlohy správneho orgánu v  administratívno-právnych vzťahoch.

 

  

VIII.  Mestská rada

  1. Mestské zastupiteľstvo zriaďuje mestskú radu.

  2. Mestská rada je zložená z poslancov mestského zastupiteľstva.

  3. Radu tvorí najviac jedna tretina poslancov zvolených v priamych voľbách.

  4. V zložení rady sa prihliada na zastúpenie rozhodujúcich politických síl mesta zastúpených v mestskom zastupiteľstve.

  5. Rada je iniciatívnym, výkonným a kontrolným orgánom mestského zastupiteľstva. Zároveň plní funkciu poradného orgánu primátora.

 

Mestská rada najmä:

  1. rozpracúva a zabezpečuje plnenie úloh vyplývajúcich z uznesení mestského zastupiteľstva a organizuje prípravu podkladov na rokovanie mestského zastupiteľstva,  

  2. zaoberá sa všetkými bežnými vecami týkajúcich sa majetku mesta jej fondov a rozpočtu, daní a poplatkov a podáva o nich návrhy mestskému zastupiteľstvu alebo primátorovi,

  3. pripravuje zasadnutia mestského zastupiteľstva a predkladá mu vlastné návrhy,

  4. zaoberá sa vecami týkajúcich sa mesta a života v ňom a svoje stanoviská podáva mestskému zastupiteľstvu a primátorovi,

  5. organizuje a zjednocuje činnosť komisií mestského zastupiteľstva,

  6. plní ďalšie úlohy podľa rozhodnutia mestského zastupiteľstva.

IX.  Komisie

  1. Komisie sa zriaďujú fakultatívne ako stále alebo dočasné poradné, iniciatívne a kontrolné orgány mestského zastupiteľstva, ktoré pomáhajú plniť jeho úlohy.  

  2. Komisie sú zložené z poslancov mestského zastupiteľstva a z obyvateľov mesta zvolených mestským zastupiteľstvom. Na čele komisií je poslanec.

  3. Zloženie a úlohy komisií vymedzuje mestské zastupiteľstvo podľa miestnych podmienok a potrieb.

  4. Komisie najmä :

    1. v rámci poradnej funkcie na úsekoch, pre ktoré boli zriadené, vypracúvajú :

      • stanoviská k prerokovaným materiálom, ako podklad pre rozhodovanie mestského zastupiteľstva,

      • stanoviská k návrhom najdôležitejších investičných zámerov v meste,

      • stanoviská k riešeniu všetkých najdôležitejších otázok života mesta,

    2. v rámci iniciatívnej funkcie na úsekoch, pre ktoré boli zriadené :

      • vypracúvajú iniciatívne návrhy a podnety na riešenie všetkých dôležitých otázok života mesta na rokovanie mestského zastupiteľstva,

      • predkladajú iniciatívne návrhy a podnety mestskej rade. Mestská rada je povinná sa s nimi zaoberať.  

      • predkaldajú iniciatívne návrhy a podnety mestskému úradu, ktorý je povinný sa nimi zaoberať a informovať komisiu o výsledku riešenia,

    3. v rámci kontrolnej funkcie na úsekoch, pre ktoré boli zriadené :

      • kontrolujú spôsob realizácie uznesení mestského zastupiteľstva a mestskej rady,

      • dozerajú na celkovú činnosť mestského úradu v rámci svojej pôsobnosti,

      • kontrolujú ako sa vybavujú pripomienky, podnety a sťažnosti obyvateľov mesta,

      • dozerajú na hospodárenie s majetkom mesta a s majetkom štátu, ponechaných mestu na dočasné hospodárenie, na investičnú podnikateľskú činnosť mesta,

      • dozerajú na tvorbu zdravých životných podmienok a ochranu životného prostredia mesta.

  5. Komisie nemajú rozhodovaciu právomoc v oblasti výkonu štátnej správy.

  6. Pri Mestskom zastupiteľstve v Šahách sa zriaďujú nasledovné komisie:

    • komisia finančná

    • komisia pre rozvoj kultúry a vzdelávanie

    • komisia pre mládež a šport

    • komisia sociálna a zdravotná

    • komisia výstavby

    • komisia pre rozvoj podnikateľskej činnosti a poľnohospodárstva

    • komisia bytová a správy mestského majetku

    • komisia ochrany verejného poriadku a boja proti kriminalite

    • komisia rozvoja cestovného ruchu

    • komisia životného prostredia

    Na prvom zasadnutí MsZ zvolí predsedu, podpredsedu a členov komisií z radov poslancov MsZ.

  7. Mestské zastupiteľstvo podľa potreby môže komisie zlučovať, rozčleňovať, resp. zrušiť.

  8. Organizačná štruktúra komisie :

    1. predseda komisie :

      • riadi a organizuje prácu komisie,

      • zvoláva jej schôdze a vedie ich, spoločne so sekretárom komisie pripravuje program schôdze komisie,

      • zostavuje spolu so sekretárom komisie plán činnosti na určité časové obdobie a po posúdení v komisii ho predkladá na rokovanie mestskej rady prípadne mestského zastupiteľstva,

      • organizuje spoluprácu komisie s ostatnými komisiami mestského zastupiteľstva,

      • zastupuje komisiu navonok,

      • podpisuje spolu so sekretárom uznesenia komisie.

    2. podpredseda komisie zastupuje predsedu komisie v prípade jeho neúčasti na zasadnutí komisie.

    3. sekretár komisie :

      • spoločnej s predsedom komisie vypracúva návrh plánu činnosti komisie a zabezpečuje prípravu programu schôdze,

      • vedie dokumentáciu o činnosti,

      • zabezpečuje nevyhnutnú administratívu súvisiacu s činnosťou  komisie,

      • plní ďalšie úlohy, ktorými ho poverí komisia,

    4. Ostatní členovia komisie:

      Komisia poveruje jednotlivých členov komisie úlohami patriacimi do okruhu jej činnosti.

  9. Členstvo v komisii zaniká, keď člen bez vážneho dôvodu a bez ospravedlnenia sa nezúčastní trikrát po sebe zasadnutia komisie.

 

 

X.   Mestský úrad

  1. Mestský úrad je výkonným orgánom mestského zastupiteľstva a  primátora.Je zložený z pracovníkov mesta a zabezpečuje  administratívne a organizačné veci mestského zastupiteľstva  a primátora , ako aj ďaľších zriadených orgánov mestského  zastupiteľstva.  

  2. Organizáciu mestského úradu, objem mzdových prostriedkov a  rozsah technických prostriedkov potrebných na jeho činnosť  určuje mestské zastupiteľstvo. Organizácia mestského úradu  je závislá od majetku a od počtu jeho obyvateľov.Na čele  mestského úradu je prednosta úradu.  

    Mestský úrad na čele s prednostom sa člení na tieto  oddelenia:

    • oddelenie finančné

    • oddelenie podnikateľskej činnosti a správy mestského  majetku

    • oddelenie výstavby a životného prostredia

    • správne oddelenie

    Oddelenia sa odvetvove môžu členiť na referáty. Mestské  zastupiteľstvo môže utvoriť funkciu zástupcu prednostu  úradu pre veci organizačné a prípravu rokovaní orgánov  samosprávy.  

  3. Mestský úrad najmä:

    1. zabezpečuje písomnú agendu všetkých orgánov mesta,

    2. zabezpečuje odborné podklady a iné písomnosti na  rokovanie mestského zastupiteľstva a mestskej rady,

    3. vypracúva písomné vyhotovenia všetkých rozhodnutí  primátora vydaných v správnom konaní,

    4. pripravuje návrhy nariadení a vykonáva nariadenia  mesta, uznesenie mestského zastupiteľstva a rozhodnutia primátora.

 

XI.  Prednosta mestského úradu

  1. Prednosta mestského úradu je pracovníkom mesta, ktorého vymenúva do funkcie na dobu neurčitú na návrh primátora mesta zastupiteľstvo.

  2. Prednosta :

    1. vedie a organizuje prácu mestského úradu,

    2. zodpovedá za svoju činnosť primátorovi,

    3. podpisuje spolu s primátorom zápisnice zo zasadnutí  mestského zastupiteľstva,

    4. zúčastňuje sa zasadnutí mestského zastupiteľstva  a mestskej rady s hlasom poradným.

Prednostom mestského úradu môže byť iba ten, kto má vysokoškolské vzdelanie alebo iné odborné vzdelanie, uznávané v oblasti správy za náhradu vysokoškolského vzdelania.

 

 

XII.  Hlavný kontrolór

  1. Hlavný kontrolór je pracovníkom mesta, ktorý vykonáva kontrolu úloh mesta vyplývajúcich z pôsobnosti mesta.  

  2. Hlavného kontrolóra do funkcie volí mestské zastupiteľstvo na dobu neurčitú.

  3. Hlavný kontrolór kontroluje :

    1. pokladničné operácie a účtovníctvo,

    2. nakladanie s majetkom mesta.

  4. Hlavný kontrolór vypracúva :

    • odborné stanoviská k návrhu rozpočtu a záverečného účtu pred ich schválením v mestskom zastupiteľstve.

  5. Hlavný kontrolór za svoju činnosť zodpovedá mestskému zastupiteľstvu.

  6. Hlavný kontrolór sa zúčastňuje zasadnutí mestského zastupiteľstva a mestskej rady s hlasom poradným. Je oprávnený nahliadnúť do účtovných a pokladničných dokladov, ako aj do akýchkoľvek iných dokumentov týkajúcich sa pokladničných operácií, vedenia účtovníctva a nakladania s majetkom. Výsledky kontroly predkladá mestskému zastupiteľstvu.

 

 

XIII.  Mestská polícia

  1. Mestská polícia je poriadkový útvar mestského zastupiteľstva, ktoré určuje jej organizáciu, objem mzdových prostriedkov a rozsah technických prostriedkov potrebných na jej činnosť.  

  2. Mestskú políciu vedie jej náčelník. Náčelník mestskej polície zodpovedá za svoju činnosť primátorovi.

  3. Mestská polícia :

    1. zabezpečuje mestské veci verejného poriadku,

    2. dbá o poriadok a ochranu životného prostredia mesta,

    3. vykonáva nariadenia mesta, uznesenia mestského  zastupiteľstva a rozhodnutia primátora,

    4. plní ďaľšie úlohy podľa, pokynov primátora.

  4. Príslušník mestskej polície pri plnení svojich úloh je oprávnený požadovať od každého potrebné vysvetlenia na objasnenie priestupku, ukladať blokové pokuty, zisťovať totožnosť osôb.

 

XIV.  Výbory v mestských častiach

  1. Výbory zriaďuje mesto v mestských častiach s vlastným, spravidla katastrálnym územím. Členmi výborov sú všetci poslanci, zvolení v mestskej časti. Na čele výboru je predseda, ktorý je člen výboru zvolený výborom.  

  2. Výbory reprezentujú obyvateľov mestskej časti a podielajú sa na samospráve mesta. Dôležité rozhodovania, týkajúce sa mestskej časti napr. zmenu jej katastrálneho územia, schválenia územného plánu zóny a zmeny názvu mestskej časti možno vykonať iba so súhlasom výboru.

  3. Oprávnenia a povinnosti výboru :

     Mestské výbory najmä :

    • zabezpečujú úlohy zverené im orgánmi mesta,

    • radia sa s obyvateľmi o dôležitých otázkach týkajúcich sa rozvoja mestskej časti,

    • informujú obyvateľov mestskej časti o činnosti mestského zastupiteľstva a o svojich návrhoch, ktoré predkladajú mestskému zastupiteľstvu alebo iným orgánom mesta,

    • informujú mestské zastupiteľstvo o požiadavkách a návrhoch občanov týkajúcich sa rozvoja mesta a jeho hospodárstva,

    • organizujú dobrovoľné zbierky na rozvoj občianskej a technickej vybavenosti mestskej časti.

  4. Zloženie mestského výboru :

    Mestský výbor tvoria predseda, podpredseda, sekretár a ďaľší členovia.

    Predseda :

    1. zastupuje výbor navonok,

    2. riadi a organizuje prácu výboru,

    3. zvoláva a vedie schôdze výboru,

    4. vykonáva kontrolu plnenia prijatých opatrení,

    5. organizuje spoluprácu s orgánmi mesta a organizáciami  pôsobiacimi v mestskej časti.

    Podpredseda:

    1. zastupuje predsedu počas jeho neprítomnosti v rozsahu určenom predsedom.

    Sekretár :

    1. vykonáva nevyhnutné administratívne úkony výboru,

    2. zodpovedá za prípravu rokovania výboru,

    3. plní ďaľšie úlohy, ktorými ho poverí výbor.

Deľbu činnosti medzi ostatnými členmi určuje predseda podľa miestnych podmienok a potrieb. Poveruje ich s konkrétnymi úlohami.

5. Metódy práce výborov:

  1. základným poslaním výborov je spoločné prerokovanie dôležitých otázok a úloh na pracovných schôdzach a ich osobný styk s občanmi,  

  2. schôdze výborov sa konajú podľa potreby, minimálne raz za dva mesiace. Oznam o schôdzi výboru musí byť vyvesený a zverejnený obvyklým spôsobom najneskôr 3 dni pred schôdzou. Na prerokovanie dôležitých otázok môžu výbory zvolávať vo svojich obvodoch verejné zhromaždenie občanov.

  3. výbory sa podliehajú na plnení úloh, ktoré vychádzajú z vyhradenej právomoci mestského zastupiteľstva /par.11 ods. 3 zákona o obecnom zriadení/, jeho rozhodnutí a opatrení primátora, prípadne mestskej rady a na príprave rokovania zastupiteľstva najmä v prípade prerokúvania vecí týkajúcich sa občanov mestskej časti.

6. Vzťahy výborov k orgánom mesta:  

  1. k primátorovi a k mestskej rade:

    • primátor mesta koordinuje a usmerňuje prácu výborov a zvoláva porady na riešenie konkrétnych úloh rozvoja mesta. Má právo pozastaviť výkon opatrenia výboru v prípade, ak odporuje zákonu alebo všeobecne záväznému nariadeniu mesta a predložiť vec na prerokovanie mestskému zastupiteľstvu,

    • výbory predkladajú iniciatívne návrhy primátorovi, mestskej rade a mestskému zastupiteľstvu.

  2. ku komisiám:

    • výbory spolupracujú s komisiami najmä

    • pri prerokovaní rozpočtu mesta

    • pri zabezpečovaní úloh mestskej časti v sociálnej oblasti

    • pri riešení otázok, ktoré komisie prerokujú a ktoré sa týkajú mestskej časti.

  3. k mestskému úradu a k mestskej polícii:

  • výbory spolupracujú s mestskou políciou vo veciach verejného poriadku a ochrany životného prostredia,

  • administratívne a organizačné veci výborov zabezpečuje mestský úrad.

 

 

 

XV.  Organizácia, formy a metódy práce samosprávy mesta

V činnosti orgánov samosprávy mesta sa ako hlavné princípy uplatňujú:

  1. suverenita občana mesta  

  2. suverenita a samostatnosť mesta

  3. mesto si volí svoje orgány a zriaďuje úrady,

  4. konať v mene mesta môžu len orgány, zvolené občanmi mesta.

 

 

XVI.  Záverečné ustanovenia

  1. Organizačný poriadok Mestského zastupiteľstva v Šahách je súčasťou sústavy vnútorných organizačných predpisov mestského zastupiteľstva. Jednotlivé otázky podrobnejšie rozpisujú ďalšie vnútorné predpisy. Sú to:  

    1. rokovací poriadok mestského zastupiteľstva,

    2. pracovný poriadok,

    3. poriadok odmeňovania pracovníkov mesta

    4. zásady jednotnej evidencie a rozpracovania uznesení  mestského zastupiteľstva, rady a komisií,

    5. pracovné náplne činnosti mestského úradu,

    6. štatút mesta.

  2. Organizačný poriadok mestského zastupiteľstva, jeho zmeny a doplnky schvaľuje mestské zastupiteľstvo na návrh poslancov, primátora a rady.

  3. Organizačný poriadok nadobúda účinnosť dňom 15. 1. 1999.

  4. Dňom nadobudnutia účinnosti tohto organizačného poriadku sa ruší Organizačný poriadok Mestského zastupiteľstva v Šahách schválený dňa 11.12.1990.

JUDr. Ernest Zsolnay,  primátor mesta