VŠEOBECNO ZÁVÄZNÉ NARIADENIE

číslo 1/2001 o kontrole vykonávanej mestskou samosprávou

 

Mestské zastupiteľstvo v Šahách podľa § - u 6 zák. č. 369/90 Zb. o obecnom zriadení vydáva toto všeobecné záväzné nariadenie o kontrole vykonávanej mestskou samosprávou.

1. VŠEOBECNÉ USTANOVENIA

§ 1

  1. Kontrolu v pôsobnosti  mesta podľa tohto nariadenia vykonávajú:

    1. mestské zastupiteľstvo

    2. primátor mesta

    3. mestská rada

    4. kontrolná komisia mestského zastupiteľstva /zriadená podľa potreby/

    5. hlavný kontrolór

    6. mestská polícia

  2. Kontrole podľa tohto nariadenia nepodliehajú rozhodnutia vydané v správnom konaní a rozhodnutia štátnych orgánov.

 

2. PÔSOBNOSTI KONTROLNÝCH ORGÁNOV

§ 2  Mestské zastupiteľstvo

  1. Mestské zastupiteľstvo kontroluje najmä:

    1. plnenie všeobecne záväzných nariadení mesta

    2. plnenie všetkých úloh mesta vyplývajúcich z pôsobnosti mesta

    3. zákonnosť, účelnosť a hospodárnosť pri nakladaní s prostriedkami mesta, mestským  majetkom a majetkom štátu dočasne prenechaným do hospodárenia mesta

    4. opodstatnenosť a vybavovanie sťažností, oznámení a petícií

  2. Kontrolná pôsobnosť mestského zastupiteľstva sa vzťahuje na všetku činnosť mesta ako samosprávneho územného celku.

  3. Kontrolu podľa predchádzajúcich odsekov mestské zastupiteľstvo vykonáva   aj prostredníctvom komisií, rady mestského zastupiteľstva a  hlavného kontrolóra, ktorí kontrolu pre mestské zastupiteľstvo vykonávajú v rámci svojej pôsobnosti alebo na základe uznesenia mestského zastupiteľstva alebo nariadenia mesta.

  4. Poslanci mestského zastupiteľstva sú oprávnení zúčastňovať sa na previerkach, na kontrolách, na vybavení sťažností, oznámení, podnetov a petícií, ktoré uskutočňujú orgány mesta.

  5. Komisie a iné orgány mestského zastupiteľstva vykonávajú kontrolu plnenia úloh v oblastiach, pre ktoré boli zriadené a v rozsahu určenom mestským zastupiteľstvom. O výsledkoch kontroly informujú mestské zastupiteľstvo formou predloženia kontrolného materiálu, spracovaného podľa kontrolného poriadku tohto VZN.

  6. Mestské zastupiteľstvo prerokúva správy o kontrolnej činnosti a opatrenia  na odstránenie  zistených nedostatkov. Ak sa kontrolné zistenia týkajú obyvateľov mesta , rozhodne mestské  zastupiteľstvo  o spôsobe zverejnenia informácií.

§ 3  Primátor  mesta

  1. Primátor mesta kontroluje činnosť, ktorá je zákonom, štatútom mesta, alebo organizačným poriadkom zverené do jeho pôsobnosti.

  2. Kontrola podľa predchádzajúceho odseku je súčasťou  riadiacej činnosti primátora mesta. O výsledkoch kontroly primátor nespisuje protokol ani záznam ak si to povaha kontrolovaných skutočností a zistených nedostatkov nevyžaduje. Opatrenia na odstránenie nedostatkov určí primátor mesta v rámci svojej pôsobnosti.

  3. Na požiadanie poslanca  mestkého zastupiteľstva   o výsledku kontroly informuje mestské zasatuputeľstvo.

 § 4  Mestská rada

  1. Mestská rada kontroluje plnenie úloh vyplývajúcich z uznesení mestského zastupiteľstva a z mestskej  rady. O plnení úloh predkladá správy mestskému zastupiteľstvu. V prípade zistenia nedostatkov v plnení uznesení súčasne navrhuje opatrenia na ich odstránenie.

  2. Pri vykonávaní  kontrolnej činnosti sa pre mestskú radu vzťahujú ustanovenia kontrolného poriadku tohoto  VZN.

 

§ 5  Kontrolná komisia mestského zastupiteľstva

  1. Kontrolná komisia mestského zastupiteľstva zriadená podľa potreby kontroluje plnenia úloh mesta, na kontrolu ktorých bola zriadená rozhodnutím mestského zastupiteľstva. Pôsobnosť komisie, čas vykonania kontroly alebo previerky, spôsob odovzdania výsledkov a ukončenia činnosti komisie určí mestské zastupiteľstvo.

  2. Pri vykonávaní kontrolnej činnosti sa na komisiu vzťahujú ustanovenia kontrolného poriadku upraveného v tomto nariadení.

§ 6  Hlavný kontrolór mesta

  1. Hlavný kontrolór  mesta zodpovedá za svoju činnosť mestkému zastupiteľstvu. Je prizývaný na operatívne porady primátora mesta a zasadania mestského zastupiteľstva a rady mestského zasstupiteľstva s hlasom poradným.

  2. Funkcia  hlavného kontrolóra  je nezlučiteľná s výkonom funkcie poslanca mestského zastupiteľstva , funkcie v štátnej správe a s členstvom v orgánoch obchodných spoločností s finančnou alebo majetkovou účasťou mesta.

  3. Hlavný kontrolór je pracovníkom mesta, ktorí vykonáva  kontrolu  plnenia úloh mesta, mestského zastupiteľstva a v odôvodnených prípadoch / na požiadanie / primátora mesta. Kontrolnú činnosť organizuje a vykonáva  nezávisle  na výkonných orgánoch mesta.

  4. Hlavný kontrolór kontroluje najmä:

    • nakladanie s majetkom mesta z hľadiska hospodárnosti a účelnosti

    • pokladničné operácie a účtovníctvo mesta

  5. Hlavný kontrolór ďalej kontroluje:

    • nakladanie s majetkom mesta zvereným do hospodárenia iným právnickým resp. fyzickým osobám, vrátane kontroly účtovných operácií na účtoch mesta spravovaných inými právnickými osobami podľa  zmlúv

    • opodstatnenosť  a vybavovanie sťažností, oznámení a petícií

    • ďaľšie skutočnosti  podľa  uznesení mestského zastupiteľstva.

  6. Do pôsobnosti hlavného kontrolóra ďalej patr :

    • vypracúvať odborné stanoviská k návrhu rozpočtu a záverečného účtu mesta pred  ich schválením v mestskom zastupiteľstve

    • koordinovať a metodicky usmerňovať kontrolu u právnických osôb, ktoré spravujú majetok alebo finančné prostriedky mesta,

    • viesť evidenciu sťažností, oznámení, podnetov a petícií obyvateľov mesta dotýkajúcich sa činnosti  mesta a kontrolovať ich vybavenie.

  7. Hlavný kontrolór mesta je oprávnený:

    • pri výkone kontroly vyžadovať súčinnosť všetkých zainteresovaných orgánov a     organizácií vo sfére pôsobnosti mestského zastupiteľstva,

    • požadovať od primátora mesta, jeho zástupcu, prednostu mestského úradu, vedúcich orgánov a organizácií vo sfére pôsobnosti mestského zastupiteľstva stanoviská k problematike súvisiacej s jeho kontrolnou pôsobnosťou.

    • prizývať ku kontrolným akciám na báze dobrovoľnosti alebo za úhradu externých spolupracovníkov - špecialistov a znalcov  - z radov poslancov mesta, občanov, občianskych iniciatív.

  8. Hlavný kontrolór predkladá  návrh plánu kontrolnej činnosti  mestskému zastupiteľstvu  k schváleniu.

  9. Pri vykonávaní kontrolnej činnosti sa na hlavného kontrolóra  vzťahujú ustanovenia kontrolného poriadku upraveného v tomto nariadení.

§ 7 Mestská polícia

Kontrolná činnosť mestskej polície je upravená osobitným zákonom SNR / zákon č. 564/91 Zb. o obecnej polícií/ a všeobecne záväzným nariadením mesta Šahy o mestskej polícii.

 

3. SPÔSOB VYKONÁVANIA KONTROLY

§ 8 Kontrolný poriadok

  1. Tento kontrolný poriadok sa vzťahuje na kontrolnú činnosť, ktorú vykonáva:

    1. mestské zastupiteľstvo

    2. mestská rada

    3. hlavný kontrolór

    4. kontrolná komisia mestského zastupiteľstva / ďalej len kontrolné orgány /

  2. Pre účely tohto VZN sa za kontrolované  subjekty považujú:

    1. mestský úrad

    2. mestské podniky

    3. podnikateľské subjekty podnikajúce s majetkom alebo finančnými prostriedkami mesta

    4. obyvatelia mesta a všetky ďaľšie subjekty, ktorým zákon alebo nariadenia mesta určuje povinnosti voči mestu.

  3. Kontrolnou činnosťou sa zisťuje objektívny stav kontrolovaných skutočností, ich súlad so všeobecne záväznými predpismi a nariadeniami mesta. Kontrolné orgány v rozsahu  svojej pôsobnosti zameriavajú kontrolnú činnosť na hospodárnosť a účelnosť plnenia úloh. V rámci kontrolnej činnosti zisťujú príčiny zistených nedostatkov a osobnú  zodpovednosť kontr. subjektov za tieto nedostatky.

§ 9   Oprávnenia a povinnosti kontrolných orgánov

  1. Kontrolné orgány sú pri výkone kontroly oprávnené v nevyhnutnom rozsahu:

    1. vstupovať do objektov, zariadení, na pozemky a do iných priestorov patriacich     kontrolovaným subjektom, pokiaľ bezprostredne súvisia s predmetom kontroly, nedotknuteľnosť obydlia nesmie byť výkonom  tohto  oprávnenia dotknutá.

    2. vyžadovať od kontrolovaných subjektov, aby im v určenej lehote boli poskytnuté doklady, iné písomnosti, vyjadrenia a informácie potrebné pre výkon kontroly, prvopisy dokladov vrátane dokladov, ktoré obsahujú skutočnosti tvoriace predmet hospodárskeho a služobného tajomstva .Pri vyžadovaní dokladov a informácii obsahujúcich predmet  hospodárskeho a služobného tajomstva je potrebné dodržať postup stanovený osobitnými predpismi.

    3. odoberať v odôvodnených prípadoch na zabezpečenie dôkazov prvopisy dokladov, ktorých vydanie nie je všeobecne záväzným  právnym predpisom zakázané, písomné dokumenty a iné materiály a vykonať ďaľšie nevyhnutné úkony súvisiace s kontrolou,

    4. vyžadovať súčinnosť kontrolovaného subjektu, jeho pracovníkov, ako aj príslušných štátnych orgánov, potrebnú na vykonanie kontroly. Od ďaľších osôb možno súčinnosť vyžadovať v nevyhnutnom rozsahu len vtedy, ak nemožno účel kontroly dosiahnúť inak a len s ich súhlasom. Právo odmietnúť súčinnosť potrebnú na vykonanie kontroly majú osoby, ktoré by jej splnením uviedli do nebezpečenstva trestného  stíhania seba alebo osoby blízke.

    5. v rámci súčinnosti uložiť povinnosť, aby kontrolované subjekty v určenej lehote spracovali a predložili súhrnné, alebo iné doklady, ktoré umožňujú názornejšie charakterizovať určitý stav, alebo vývoj kontrolovaného javu alebo procesu.

  2. Pracovníci kontroly sú pri výkone kontroly povinní:

    1. vopred oznámiť kontrolovanému subjektu, prípadne jeho pracovníkom predmet a účel kontroly a preukázať sa svojim oprávnením na vykonanie kontroly. Ak by oznámenie pred začatím kontroly mohlo viesť k zmareniu účelu kontroly, treba ho urobiť najskôr v okamihu začatia kontroly.

    2. vydať kontrolovanej osobe   potvrdenie o odobratí prvopisov, dokladov, písomných dokumentov a iných materiálov a zabezpečiť ich riadnu ochranu pred stratou, zničením, poškodením a zneužitím.

    3. podľa uznesení mestského zastupiteľstva – oznamovať podozrenie z trestnej činnosti orgánom činným v trestnom konaní

    4. po oboznámení s kontrolnými zisteniami vyžadovať v určenej lehote od zodpovednej osoby písomné  vyjadrenie  ku všetkým skutočnostiam, ktoré odôvodňujú uplatnenie právnej zodpovednosti.

    5. preveriť opodstatnenosť námietok proti výsledkom kontrolných zistení podaných vo vyjadrení.

    6. ak kontrolné orgány počas výkonu kontroly sami zistia skutočnosti zakladújúce pochybnosti z ich nezaujatosti, sú povinné tieto skutočnosti bez zbytočného odkladu oznámiť mestskému  zastupiteľstvu.

    7. oboznámiť s obsahom protokolu vedúcich  kontrolovaného subjektu.

§ 10  Povinnosti a oprávnenia kontrolovaných subjektov

  1. Kontrolované subjekty sú povinné vytvárať materiálne a technické podmienky na vykonanie kontroly a poskytnúť súčinnosť zodpovedajúcu oprávneniam kontrolných orgánov uvedeným v § 9.

  2. Kontrolované subjekty a ich pracovníci, ktorých sa kontrolné zistenia dotýkajú, sú povinní dostaviť sa v určenej lehote  na prerokovanie výsledkov kontroly.

  3. Kontrolované subjekty a ich pracovníci sú podľa ustanovenia  § 9 ods. 2 písm d /  povinní  v určenej lehote písomne  sa vyjadriť k výsledkom kontrolných zistení.

  4. Kontrolované subjekty sú povinné. ak im to bolo uložené kontrolným orgánom, v určenej lehote prijať opatrenia na odstránenie príčin zistených nedostatkov a predložiť v určenej lehote písomnú správu o plnení týchto opatrení.

§ 11  Protokol o kontrole

  1. O výsledku vykonanej kontroly vyhotovia kontrolné orgány protokol, ktorý musí obsahovať označenie kontrolovaného subjektu, miesto a čas vykonania kontroly, predmet kontroly, kto kontrolu  vykonal, preukázané kontrolné zistenia, dátum vyhotovenia protokolu, vlastnoručné podpisy pracovníkov kontroly. Vyjadrenie kontrolovaných subjektov, prípadne ich zodpovedných pracovníkov k výsledku kontroly a ďaľšie písomnosti a materiály sa k protokolu zaradia na základe rozhodnutia hlavného kontrolóra. Na základe uznaných námietok k výsledkom kontroly podaných vo vyjadreniach sa k protokolu vypracuje dodatok, ako súčasť protokolu.

  2. Ak kontrola nezistí porušenie právnych , alebo ostatných predpisov, vyhotovuje sa len   záznam o kontrole. Pri jeho vyhotovení sa použije primerane ustanovenie odseku  1/.

  3. O  prerokovaní protokolu sa vyhotoví zápisnica. V zápisnici sa uloží povinnosť kontrolovaným subjektom v určenom termíne prijať opatrenia na odstránenie príčin kontrolou zistených nedostatkov a termín podania správy o ich plnení, prípadne podať návrhy na uplatnenie právnej zodpovednosti, uvedie sa tiež dátum prerokovani protokolu, mená prítomných, ich vlastnoručné podpisy. Kontrola je ukončená dňom prerokovania protokolu, resp. dňom prijatia vecných, zodpovedajúcich, terminpoaných a adresných opatrení. Za   prerokovaný sa považuje protokol aj vtedy, ak niektorý  z kontrolovaných subjektov, prípadne ich pracovníkov, odmietne protokol podpísať.

  4. Kontrolné orgány ,po ukončení kontroly, jej výsledky vo forme správy spolu s vybranými opatreniami predkladajú  mestskému  zastupiteľstvu.  Hlavný kontrolór predkladá správy v zmysle plánu práce kontrolnej činnosti  a uznesení mestského zastupiteľstva po ukončení kontroly.

 § 12

Pri  plnení  úloh podľa tohoto nariadenia je kontrolný orgán oprávnený pribrať k účasti na kontrole   odborných pracovníkov  oddelení mestského úradu a organizácií, na čas nevyhnutne potrebný  pre efektívny a racionálny výkon kontroly.

§ 13  Vybavovanie sťažností, oznámení a podnetov občanov

  1. Na vybavovanie sťažností, oznámení a podnetov / ďalej len sťažnosť/ sa použijú ustanovenia  zákona NR SR č. 152/98 Z.z. o sťažnostiach

  2. Na prešetrenie  sťažnosti  proti činnosti  poslanca mestského zastupiteľstva , primátora mesta , zástupcu primátora mesta  a hlavného kontrolóra je príslušná komisia zriadená mestským zastupiteľstvom.

  3. Na prešetrenie sťažnosti proti činnosti prednostu mestkého úradu, náčelníka mestskej polície, veliteľa požiarneho zboru mesta alebo iného zamestnanca mesta a štatutárneho zástupcu orgánu právnickej osoby, ktorej je mesto zriaďovateľom  je príslušný primátor mesta alebo hlavný kontrolór ak mu  jej prešetrenie zverilo mestské zastupiteľstvo.

  4. Na vybavenie petícií sa použijú ustanovenia zákona o petičnom práve.

  5. Metodický rozbor  a posúdenie  správnosti a úplnosti kontrolného materiálu zo šetrenia sťažností a petícií vykoná hlavný kontrolór.

  6. Nesplnenie resp. nedostatočné plnenie  požiadaviek kontrolóra, alebo povinnosti kontrolovaného subjektu sa považuje za porušenie pracovnej disciplíny / s výnimkou obyvateľstva/.  Po písomnom upozornení na tieto skutočnosti dôsledky vyvodí vedúci  kontrolovaného subjektu.

4. ZÁVEREČNÉ USTANOVENIE

§ 14    Spoločné a záverečné ustanovenia

  1. Zrušuje sa VZN mesta Šahy č.: 6/95 o zásadách činnosti hlavného kontrolóra

  2. Toto VZN bolo schválené uznesením mestského zastupiteľstva v Šahách  dňa  28.2.2001

  3. Účinnosť nadobudne 15 –ym dňom od vyvesenia na úradnej tabuli mesta Šahy t.j. 16.3.2001

   

JUDr.Ernest Zsolnay, primátor mesta  

< návrat VZN