Mestské
zastupiteľstvo v Šahách podľa § - u 6 zák. č. 369/90 Zb. o
obecnom zriadení vydáva toto všeobecné záväzné nariadenie o
kontrole vykonávanej mestskou samosprávou.
§
1
-
Kontrolu
v pôsobnosti
mesta podľa tohto nariadenia vykonávajú:
-
mestské zastupiteľstvo
-
primátor mesta
-
mestská rada
-
kontrolná komisia
mestského zastupiteľstva /zriadená podľa potreby/
-
hlavný kontrolór
-
mestská polícia
-
Kontrole
podľa tohto nariadenia nepodliehajú rozhodnutia vydané
v správnom konaní a rozhodnutia
štátnych orgánov.
2.
PÔSOBNOSTI KONTROLNÝCH ORGÁNOV
|
§
2 Mestské
zastupiteľstvo
-
Mestské
zastupiteľstvo kontroluje najmä:
-
plnenie
všeobecne záväzných nariadení mesta
-
plnenie
všetkých úloh mesta vyplývajúcich z pôsobnosti mesta
-
zákonnosť,
účelnosť a hospodárnosť pri nakladaní s prostriedkami
mesta, mestským majetkom
a majetkom štátu dočasne prenechaným do hospodárenia mesta
-
opodstatnenosť
a vybavovanie sťažností, oznámení a petícií
-
Kontrolná
pôsobnosť mestského zastupiteľstva sa vzťahuje na všetku činnosť
mesta ako samosprávneho územného celku.
-
Kontrolu
podľa predchádzajúcich odsekov mestské zastupiteľstvo vykonáva
aj prostredníctvom komisií, rady mestského zastupiteľstva a
hlavného kontrolóra, ktorí kontrolu pre mestské
zastupiteľstvo vykonávajú v rámci svojej pôsobnosti
alebo na základe uznesenia mestského zastupiteľstva alebo
nariadenia mesta.
-
Poslanci
mestského zastupiteľstva sú oprávnení zúčastňovať sa na
previerkach, na kontrolách, na vybavení sťažností, oznámení,
podnetov a petícií, ktoré uskutočňujú orgány mesta.
-
Komisie
a iné orgány mestského zastupiteľstva vykonávajú kontrolu
plnenia úloh v oblastiach, pre ktoré boli zriadené a
v rozsahu určenom mestským zastupiteľstvom. O výsledkoch
kontroly informujú mestské zastupiteľstvo formou predloženia
kontrolného materiálu, spracovaného podľa kontrolného poriadku
tohto VZN.
-
Mestské
zastupiteľstvo prerokúva správy o kontrolnej činnosti a opatrenia
na odstránenie zistených nedostatkov. Ak sa kontrolné zistenia týkajú
obyvateľov mesta , rozhodne mestské
zastupiteľstvo o
spôsobe zverejnenia informácií.
§
3 Primátor
mesta
-
Primátor
mesta kontroluje činnosť, ktorá je zákonom, štatútom mesta,
alebo organizačným poriadkom zverené do jeho pôsobnosti.
-
Kontrola
podľa predchádzajúceho odseku je súčasťou
riadiacej činnosti primátora mesta. O výsledkoch kontroly
primátor nespisuje protokol ani záznam ak si to povaha
kontrolovaných skutočností a zistených nedostatkov nevyžaduje.
Opatrenia na odstránenie nedostatkov určí primátor mesta
v rámci svojej pôsobnosti.
-
Na
požiadanie poslanca mestkého
zastupiteľstva o
výsledku kontroly informuje mestské zasatuputeľstvo.
§
4
Mestská
rada
-
Mestská
rada kontroluje plnenie úloh vyplývajúcich z uznesení
mestského zastupiteľstva a z mestskej
rady. O plnení úloh predkladá správy mestskému zastupiteľstvu.
V prípade zistenia nedostatkov v plnení uznesení súčasne
navrhuje opatrenia na ich odstránenie.
-
Pri
vykonávaní kontrolnej činnosti sa pre mestskú radu vzťahujú
ustanovenia kontrolného poriadku tohoto
VZN.
§
5 Kontrolná
komisia mestského zastupiteľstva
-
Kontrolná
komisia mestského zastupiteľstva zriadená podľa potreby kontroluje
plnenia úloh mesta, na kontrolu ktorých bola zriadená rozhodnutím
mestského zastupiteľstva. Pôsobnosť komisie, čas vykonania
kontroly alebo previerky, spôsob odovzdania výsledkov a ukončenia
činnosti komisie určí mestské zastupiteľstvo.
-
Pri
vykonávaní kontrolnej činnosti sa na komisiu vzťahujú ustanovenia
kontrolného poriadku upraveného v tomto nariadení.
§
6 Hlavný
kontrolór mesta
-
Hlavný
kontrolór mesta
zodpovedá za svoju činnosť mestkému zastupiteľstvu. Je
prizývaný na operatívne porady primátora mesta a zasadania
mestského zastupiteľstva a rady mestského zasstupiteľstva
s hlasom poradným.
-
Funkcia
hlavného kontrolóra je
nezlučiteľná s výkonom funkcie poslanca mestského zastupiteľstva
, funkcie v štátnej správe a s členstvom
v orgánoch obchodných spoločností s finančnou alebo
majetkovou účasťou mesta.
-
Hlavný
kontrolór je pracovníkom mesta, ktorí vykonáva
kontrolu plnenia
úloh mesta, mestského zastupiteľstva a v odôvodnených
prípadoch / na požiadanie / primátora mesta. Kontrolnú činnosť
organizuje a vykonáva nezávisle
na výkonných orgánoch mesta.
-
Hlavný
kontrolór kontroluje najmä:
-
Hlavný
kontrolór ďalej kontroluje:
-
nakladanie
s majetkom mesta zvereným do hospodárenia iným
právnickým resp. fyzickým osobám, vrátane kontroly účtovných
operácií na účtoch mesta spravovaných inými právnickými
osobami podľa zmlúv
-
opodstatnenosť a vybavovanie sťažností, oznámení a petícií
-
ďaľšie
skutočnosti podľa
uznesení mestského zastupiteľstva.
-
Do
pôsobnosti hlavného kontrolóra ďalej patr :
-
vypracúvať
odborné stanoviská k návrhu rozpočtu a záverečného účtu
mesta pred ich schválením v mestskom zastupiteľstve
-
koordinovať
a metodicky usmerňovať kontrolu u právnických osôb, ktoré
spravujú majetok alebo finančné prostriedky mesta,
-
viesť
evidenciu sťažností, oznámení, podnetov a petícií obyvateľov
mesta dotýkajúcich sa činnosti
mesta a kontrolovať ich vybavenie.
-
Hlavný
kontrolór mesta je oprávnený:
-
pri
výkone kontroly vyžadovať súčinnosť všetkých
zainteresovaných orgánov a
organizácií vo sfére pôsobnosti mestského zastupiteľstva,
-
požadovať
od primátora mesta, jeho zástupcu, prednostu mestského úradu,
vedúcich orgánov a organizácií vo sfére pôsobnosti
mestského zastupiteľstva stanoviská k problematike
súvisiacej s jeho kontrolnou pôsobnosťou.
-
prizývať
ku kontrolným akciám na báze dobrovoľnosti alebo za úhradu
externých spolupracovníkov - špecialistov a znalcov
- z radov poslancov mesta, občanov, občianskych
iniciatív.
-
Hlavný
kontrolór predkladá návrh
plánu kontrolnej činnosti mestskému
zastupiteľstvu k schváleniu.
-
Pri
vykonávaní kontrolnej činnosti sa na hlavného kontrolóra
vzťahujú ustanovenia kontrolného poriadku upraveného
v tomto nariadení.
§
7
Mestská
polícia
Kontrolná
činnosť mestskej polície je upravená osobitným zákonom SNR / zákon
č. 564/91 Zb. o obecnej polícií/ a všeobecne záväzným nariadením
mesta Šahy o mestskej polícii.
3.
SPÔSOB VYKONÁVANIA KONTROLY
|
§ 8
Kontrolný
poriadok
-
Tento kontrolný poriadok sa vzťahuje na kontrolnú činnosť,
ktorú vykonáva:
-
mestské
zastupiteľstvo
-
mestská rada
-
hlavný kontrolór
-
kontrolná
komisia mestského zastupiteľstva / ďalej len kontrolné orgány /
-
Pre účely tohto VZN sa za kontrolované
subjekty považujú:
-
mestský úrad
-
mestské
podniky
-
podnikateľské
subjekty podnikajúce s majetkom alebo finančnými prostriedkami
mesta
-
obyvatelia mesta a všetky
ďaľšie subjekty, ktorým zákon alebo nariadenia mesta určuje
povinnosti voči mestu.
-
Kontrolnou činnosťou sa zisťuje objektívny stav kontrolovaných
skutočností, ich súlad so všeobecne záväznými predpismi a
nariadeniami mesta. Kontrolné orgány v rozsahu
svojej pôsobnosti zameriavajú kontrolnú činnosť na
hospodárnosť a účelnosť plnenia úloh. V rámci kontrolnej činnosti
zisťujú príčiny zistených nedostatkov a osobnú
zodpovednosť kontr. subjektov za tieto nedostatky.
§ 9
Oprávnenia a povinnosti
kontrolných orgánov
-
Kontrolné orgány sú pri výkone kontroly oprávnené
v nevyhnutnom rozsahu:
-
vstupovať do objektov,
zariadení, na pozemky a do iných priestorov patriacich
kontrolovaným subjektom, pokiaľ bezprostredne súvisia
s predmetom kontroly, nedotknuteľnosť obydlia nesmie byť výkonom
tohto oprávnenia
dotknutá.
-
vyžadovať od
kontrolovaných subjektov, aby im v určenej lehote boli poskytnuté
doklady, iné písomnosti, vyjadrenia a informácie potrebné pre výkon
kontroly, prvopisy dokladov vrátane dokladov, ktoré obsahujú skutočnosti
tvoriace predmet hospodárskeho a služobného tajomstva .Pri vyžadovaní
dokladov a informácii obsahujúcich predmet
hospodárskeho a služobného tajomstva je potrebné dodržať
postup stanovený osobitnými predpismi.
-
odoberať
v odôvodnených prípadoch na zabezpečenie dôkazov prvopisy
dokladov, ktorých vydanie nie je všeobecne záväzným
právnym predpisom zakázané, písomné dokumenty a iné
materiály a vykonať ďaľšie nevyhnutné úkony súvisiace
s kontrolou,
-
vyžadovať súčinnosť
kontrolovaného subjektu, jeho pracovníkov, ako aj príslušných štátnych
orgánov, potrebnú na vykonanie kontroly. Od ďaľších osôb možno súčinnosť
vyžadovať v nevyhnutnom rozsahu len vtedy, ak nemožno účel
kontroly dosiahnúť inak a len s ich súhlasom. Právo odmietnúť
súčinnosť potrebnú na vykonanie kontroly majú osoby, ktoré by jej
splnením uviedli do nebezpečenstva trestného
stíhania seba alebo osoby blízke.
-
v rámci súčinnosti uložiť povinnosť, aby kontrolované
subjekty v určenej lehote spracovali a predložili súhrnné, alebo
iné doklady, ktoré umožňujú názornejšie charakterizovať určitý
stav, alebo vývoj kontrolovaného javu alebo procesu.
-
Pracovníci kontroly sú
pri výkone kontroly povinní:
-
vopred oznámiť
kontrolovanému subjektu, prípadne jeho pracovníkom predmet a účel
kontroly a preukázať sa svojim oprávnením na vykonanie kontroly. Ak by
oznámenie pred začatím kontroly mohlo viesť k zmareniu účelu
kontroly, treba ho urobiť najskôr v okamihu začatia kontroly.
-
vydať kontrolovanej osobe
potvrdenie o odobratí prvopisov, dokladov, písomných dokumentov
a iných materiálov a zabezpečiť ich riadnu ochranu pred stratou, zničením,
poškodením a zneužitím.
-
podľa uznesení mestského
zastupiteľstva – oznamovať podozrenie z trestnej činnosti
orgánom činným v trestnom konaní
-
po oboznámení s kontrolnými zisteniami vyžadovať v určenej
lehote od zodpovednej osoby písomné vyjadrenie ku všetkým
skutočnostiam, ktoré odôvodňujú uplatnenie právnej zodpovednosti.
-
preveriť opodstatnenosť
námietok proti výsledkom kontrolných zistení podaných vo vyjadrení.
-
ak kontrolné orgány počas
výkonu kontroly sami zistia skutočnosti zakladújúce pochybnosti
z ich nezaujatosti, sú povinné tieto skutočnosti bez zbytočného
odkladu oznámiť mestskému zastupiteľstvu.
-
oboznámiť s obsahom
protokolu vedúcich kontrolovaného
subjektu.
§ 10
Povinnosti a oprávnenia
kontrolovaných subjektov
-
Kontrolované subjekty sú povinné vytvárať materiálne a
technické podmienky na vykonanie kontroly a poskytnúť súčinnosť
zodpovedajúcu oprávneniam kontrolných orgánov uvedeným v § 9.
-
Kontrolované subjekty a ich pracovníci, ktorých sa kontrolné
zistenia dotýkajú, sú povinní dostaviť sa v určenej lehote
na prerokovanie výsledkov kontroly.
-
Kontrolované subjekty a ich pracovníci sú podľa ustanovenia
§ 9 ods. 2 písm d / povinní v určenej lehote písomne
sa vyjadriť k výsledkom kontrolných zistení.
-
Kontrolované subjekty sú povinné. ak
im to bolo uložené kontrolným orgánom, v určenej lehote prijať
opatrenia na odstránenie príčin zistených nedostatkov a predložiť
v určenej lehote písomnú správu o plnení týchto opatrení.
§ 11
Protokol o
kontrole
-
O výsledku vykonanej kontroly vyhotovia kontrolné orgány
protokol, ktorý musí obsahovať označenie kontrolovaného subjektu,
miesto a čas vykonania kontroly, predmet kontroly, kto kontrolu
vykonal, preukázané kontrolné zistenia, dátum vyhotovenia
protokolu, vlastnoručné podpisy pracovníkov kontroly. Vyjadrenie
kontrolovaných subjektov, prípadne ich zodpovedných pracovníkov
k výsledku kontroly a ďaľšie písomnosti a materiály sa
k protokolu zaradia na základe rozhodnutia hlavného kontrolóra. Na
základe uznaných námietok k výsledkom kontroly podaných vo
vyjadreniach sa k protokolu vypracuje dodatok, ako súčasť
protokolu.
-
Ak kontrola nezistí porušenie právnych , alebo ostatných
predpisov, vyhotovuje sa len záznam o kontrole. Pri jeho vyhotovení sa použije
primerane ustanovenie odseku 1/.
-
O
prerokovaní
protokolu sa vyhotoví zápisnica. V zápisnici sa uloží povinnosť
kontrolovaným subjektom v určenom termíne prijať opatrenia na
odstránenie príčin kontrolou zistených nedostatkov a termín podania
správy o ich plnení, prípadne podať návrhy na uplatnenie právnej
zodpovednosti, uvedie sa tiež dátum prerokovani protokolu, mená
prítomných, ich vlastnoručné podpisy. Kontrola je ukončená dňom
prerokovania protokolu, resp. dňom prijatia vecných, zodpovedajúcich,
terminpoaných a adresných opatrení. Za
prerokovaný sa považuje protokol aj vtedy, ak niektorý
z kontrolovaných subjektov, prípadne ich pracovníkov,
odmietne protokol podpísať.
-
Kontrolné orgány ,po ukončení kontroly, jej výsledky vo forme
správy spolu s vybranými opatreniami predkladajú
mestskému zastupiteľstvu. Hlavný kontrolór predkladá správy v zmysle plánu
práce kontrolnej činnosti a
uznesení mestského zastupiteľstva po ukončení kontroly.
§ 12
Pri
plnení úloh podľa
tohoto nariadenia je kontrolný orgán oprávnený pribrať k účasti
na kontrole odborných
pracovníkov oddelení
mestského úradu a organizácií, na čas nevyhnutne potrebný
pre efektívny a racionálny výkon kontroly.
§ 13
Vybavovanie sťažností,
oznámení a podnetov občanov
-
Na vybavovanie sťažností, oznámení a podnetov / ďalej len sťažnosť/
sa použijú ustanovenia zákona NR SR č. 152/98 Z.z. o sťažnostiach
-
Na prešetrenie sťažnosti proti
činnosti poslanca mestského
zastupiteľstva , primátora mesta , zástupcu primátora mesta
a hlavného kontrolóra je príslušná komisia zriadená mestským
zastupiteľstvom.
-
Na prešetrenie sťažnosti proti činnosti prednostu mestkého
úradu, náčelníka mestskej polície, veliteľa požiarneho zboru mesta
alebo iného zamestnanca mesta a štatutárneho zástupcu orgánu
právnickej osoby, ktorej je mesto zriaďovateľom
je príslušný primátor mesta alebo hlavný kontrolór ak mu jej prešetrenie zverilo mestské zastupiteľstvo.
-
Na vybavenie petícií sa použijú ustanovenia zákona o petičnom
práve.
-
Metodický rozbor a
posúdenie správnosti a
úplnosti kontrolného materiálu zo šetrenia sťažností a petícií
vykoná hlavný kontrolór.
-
Nesplnenie resp. nedostatočné plnenie
požiadaviek kontrolóra, alebo povinnosti kontrolovaného subjektu
sa považuje za porušenie pracovnej disciplíny / s výnimkou
obyvateľstva/. Po písomnom
upozornení na tieto skutočnosti dôsledky vyvodí vedúci
kontrolovaného subjektu.
§ 14
Spoločné a záverečné
ustanovenia
-
Zrušuje sa VZN mesta Šahy č.: 6/95 o zásadách činnosti
hlavného kontrolóra
-
Toto VZN bolo schválené uznesením mestského zastupiteľstva
v Šahách dňa
28.2.2001
-
Účinnosť nadobudne 15 –ym dňom od vyvesenia na úradnej tabuli mesta
Šahy t.j. 16.3.2001
JUDr.Ernest Zsolnay, primátor mesta
<
návrat VZN
|