Mestské
zastupiteľstvo v Šahách dňa 12. decembra 2001 podľa ustanovení § 4,
ods. 3, písm. ch a § 11, ods. 3, písm. c
zákona SNR čís. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení, v znení zákona
NR SR čís. 284/1994 Z.z. a jeho neskorších doplnkov a zmien schválilo
Územný plán mesta Šahy, vypracovaný architektonickou kanceláriou
ARKA, spol. s r.o. Košice, a podľa § 6, ods.1 tohoto zákona a v zmysle
§ 27, ods. 2 zákona čís. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a
stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení zákona NR SR čís.
237/2000 Z.z. vydáva toto všeobecne záväzné nariadenie.
I.
časť: Úvodné
ustanovenie
|
Článok 1:
Účel všeobecne záväzného nariadenia
-
Týmto všeobecne záväzným
nariadením sa určujú záväzné časti územného plánu mesta Šahy.
-
Všeobecne záväzné nariadenie na
základe územného plánu mesta stanovuje zásady priestorového
usporiadania a funkčného využívania územia mesta a regulatívy územného
rozvoja mesta, ktorými sa určujú podmienky a možnosti využívania
územia, opatrenia v území a regulatívy umiestňovania stavieb.
-
Všeobecne záväzným nariadením
sa zároveň vymedzujú prvky a štruktúra územného systému
ekologickej stability, navrhované chránené územia a ochranné pásma,
zastavané územie mesta a jeho mestských častí, stanovujú sa
verejnoprospešné stavby na území mesta a určuje sa potreba
spracovania podrobnejšej územnoplánovacej dokumentácie.
Článok 2: Rozsah
platnosti
-
Všeobecne záväzné nariadenie sa
vzťahuje na územie mesta Šahy, tvorené katastrálnym územím Šiah
a katastrálnymi územiami k Šahám pričlenených mestských častí
(pôvodných samostatných obcí) Preselian nad Ipľom a Tešmáku.
-
Platnosť Územného plánu mesta Šahy
je všeobecne stanovená jeho návrhovým obdobím do konca roku 2015.
Podľa § 30 stavebného zákona je však mesto povinné pravidelne,
najmenej však raz za štyri roky posúdiť využiteľnosť územného
plánu a rozhodnúť, či nie sú potrebné jeho zmeny alebo doplnky,
alebo či nie je z dôvodu vyčerpania územných kapacít alebo zmeny
podmienok potrebné obstarať nový územný plán mesta.
Článok 3:
Vymedzenie pojmov
-
Územie mesta tvoria jeho urbanizované a neurbanizované časti.
-
Urbanizované časti mesta sú plochy zastavané alebo tie plochy,
ktoré sú územným plánom určené na zastavanie.
-
Súčasťou urbanizovaného územia sú aj rezervné plochy, ktorých
využitie sa predpokladá až po vyčerpaní plôch, navrhovaných na výstavbu.
-
Neurbanizované územie mesta tvoria všetky jeho ostatné plochy,
ktoré sú stavebne využité iba v úzko limitovanom rozsahu, najmä pre
zariadenia verejného dopravného a technického vybavenia.
-
Súčasťou neurbanizovaného územia mesta sú priestory a prvky
územného systému ekologickej stability.
Článok 4:
Určenie záväzných častí územného plánu mesta
-
Záväznými časťami územného plánu mesta Šahy sú:
-
zásady priestorového usporiadania mesta
-
koncepcia územného rozvoja mesta
-
regulatívy rozvoja mesta a funkčného využitia urbanizovaných
a neurbanizovaných častí mesta
-
zásady a regulatívy verejného dopravného vybavenia
-
zásady a regulatívy verejného technického vybavenia
-
zásady a regulatívy zachovania kultúrno-historických hodnôt
-
zásady a regulatívy územného systému ekologickej stability,
ochrany prírody a tvorby krajiny
-
zásady a regulatívy starostlivosti o životné
prostredie
-
určenie ochranných pásiem a chránených území
-
vymedzenie navrhovaného zastavaného územia mesta
-
určenie verejnoprospešných stavieb
-
stanovenie potreby vypracovania podrobnejšej územnoplánovej
dokumentácie a podkladov
II.
časť: Zásady
priestorového usporiadania a koncepcia rozvoja mesta
|
Článok 5:
Zásady
priestorového usporiadania mesta
-
Urbanizované územie mesta Šahy sa skladá zo zastavaných a pre
zastavanie navrhovaných území Šiah, vrátane zástavby na Homoku a zo
zastavaných a pre zastavanie navrhovaných území pričlenených obcí
(mestských častí) Preseľany n. Ipľom a Tešmák. Urbanizovanými územiami
mimo súvisle zastavaných území sú priestory navrhovanej priemyselnej
zóny na západnom okraji Šiah (pri Kovomonte), zástavby býv. PD Hont a
pri ňom a zástavby poľnohospodárskych výrobných areálov Hanďáš,
Volnerova pustatina a Lipovec.
-
Urbanizovanie územie mesta sa člení na:
-
územie pre bývanie a pre občiansku vybavenosť
-
územie so zmiešanými funkciami
-
územie pre výrobu a pre podnikateľské aktivity
-
územie pre športové využitie a pre rekreačné aktivity
-
plochy verejných dopravných zariadení
-
plochy a zariadenia verejného technického vybavenia
-
plochy verejnej zelene v zastavanom území mesta
-
územie so špecifickými funkciami alebo špecifickou vybavenosťou
-
V neurbanizovanom území mesta sú územným plánom mesta
osobitne vyčlenené plochy pre navrhovaný mestský lesopark, pre extenzívne
verejné rekreačné využívanie v inundácii Ipľa medzi Preseľanmi, Šahami
s Homokom a Tešmákom, pre lesnú rekreačnú zónu v údolí Olvárskeho
potoka a pre individuálne rekreačné využívanie záhradkárskou formou
vo viniciach na Viničnej stráni, v priestore nad Vínnymi lúkami pri
Krupinici a nad ústím potoka Kamenec do Ipľa. Pre rekreačné využívanie
sú určené i priestory býv. detského tábora pod Šomošom a v
limitovanom rozsahu i plochy viníc pod Veľkým vrchom v k.úz. Tešmáku.
-
Okrem nich možno v neurbanizovanom území mesta umiestňovať len
stavby pre verejnú dopravnú vybavenosť (štátne a účelové cesty, železnice,
železničné vlečky) a pre verejnú technickú vybavenosť (vodovody a
kanalizácia, elektrorozvody, spojové zariadenia, plynovody a
produktovody), vrátane prvkov systému ochrany územia proti veľkým vodám.
Článok 6:
Koncepcia rozvoja mesta
-
Koncepcia rozvoja mesta je formovaná so zohľadnením jeho urbánnej
štruktúry, prírodných komponentov a územných a sociálno - ekonomických
rozvojových predpokladov.
-
Dlhodobý urbanistický rozvoj mesta sa navrhuje ako koncentračno
- polycentrický (viacsmerový), s časovým urmerňovaním urbanistického
rozvoja do jednotlivých smerov a priestorov podľa reálneho tempa a možností
jeho demografického, ekonomického a sociokultúrneho rozvoja.
-
V návrhovom období územného plánu je potrebné prednostne rozvíjať
urbanistickú štruktúru mesta severným smerom, s rozvojom najmä
obytnej a vybavenostnej zástavby do lokality „Horného honu“.
-
Nevyhnutná je permanentná ochrana urbanistickej štruktúry v
historickom jadre mesta, ktoré je vzhľadom na jeho urbanistické a
priestorové kvality vyhlásené za mestskú pamiatkovú zónu; cieľavedomo
ju rehabilitovať a citlivo ju doplniť novými formami zástavby najmä v
priestoroch medzi ulicami Janka Kráľa a Mlynskou a na nábrežiach Ipľa.
-
Z intenzívne urbanizovaných priestorov mesta prednostne vymiestniť
intenzívnu a rušivú tranzitnú automobilovú dopravu preložením štátnej
cesty I/66 (E-77) Zvolen - Šahy za západný okraj súčasnej zástavby
mesta. Zároveň rezervovať priestory a vytvárať podmienky pre výhľadové
vymiestnenie tejto dopravnej trasy z intenzívne urbanizovaných
priestorov na Homoku za železničnú trať a železničnú stanicu, vrátane
premiestnenia cestného hraničného priechodu.
-
Významnejšu verejnú sociálnu a komerčnú vybavenosť je
potrebné umiestňovať najmä v ťažiskových priestoroch mesta - v
centrálnej mestskej zóne.
-
Pre aktivity priemyselnej výroby sa prvorado určuje reštrukturalizácia
a doplnenie súčasnej priemyselnej zóny na severnom okraji zastavaného
územia mesta, a v novonavrhovanej priemyselnej zóne na západnom okraji
mesta (pri Kovomonte). Tieto zóny sú koncipované vo forme priemyselných
parkov.
-
Mestskú časť Homok je potrebné reštrukturalizovať,
urbanisticky a funkčne nevhodnú zástavbu sanovať a zástavbu na voľných
plochách dokompletizovať. Na reštrukturalizovaných plochách
prednostne umiestňovať komunálnu a drobnú výrobu a zariadenia pre výrobné
služby.
-
Rozvoj pričlenených obcí Preseľany n. Ipľom a Tešmák
regulovať spôsobom prirodzenej obnovy a sanačnej prestavby a vhodným
doplnením nízkopodlažnej obytnej zástavby udržiavať súčasný stav
ich obývanosti pri zachovaní ich lokálne špecifického charakteru. Časť
ich pôvodnej zástavby uvažovať pre tzv. druhé bývanie.
-
Pre koncentrovanú poľnohospodársku výrobu je potrebné
prednostne využiť jestvujúce areály PD v Preseľanoch n. Ipľom a v Tešmáku.
Areál PD Hont Šahy je navrhnutý na dožitie. Ako rozvojové sa navrhujú
areály Hanďáš a Volnerova pustatina.
-
Priestory inundácií, prieliahajúce k toku Ipľa, je potrebné
prednostne využívať pre extenzívne rekreačné aktivity a formovať
ich v rozsahu od Tešmáku po ústie Krupinice ako mestskú krajinnú štruktúru.
Na západnom okraji mesta cieľavedomo budovať mestský lesopark ako prírodnú
zónu urbánnej štruktúry mesta so sporadickými rekreačnými
aktivitami.
-
Po návrhovom období územného plánu sa uvažuje s ďalším
rozvojom mesta na ľavom brehu Ipľa až k železničnej trati Zvolen - Šahy
tak, aby cieľovým výhľadom urbánnej štruktúry bola dôsledne
koncentrická forma mesta s historickým jadrom v ťažisku jeho zástavby.
-
Pre ochranu území očakávaného
výhľadového rozvoja mesta pred nežiadúcimi stavebnými zásahmi je
potrebné vyhlásiť účelovú stavebnú uzáveru v priestore medzi Ipľom
a železničnou traťou a na území navrhovaného výhľadového
premiestnenia cestného hraničného priechodu za železničnou stanicou,
vrátane trasy preložky cesty I/66.
III.
časť: Regulácia
rozvoja mesta a prípustnosti využitia jeho územia
|
Článok 7:
Relatívy funkčného využitia územia
-
Návrhovaným urbanistickým riešením sa má v zastavanom (urbanizovanom)
území dosiahnuť principiálne funkčné zónovanie mesta a
hierarchizované usporiadanie jeho štruktúry, so snahou o vylúčenie,
alebo aspoň minimalizovanie prevádzkovo - funkčných konfliktov a vzájomných
negatívnych ovplyvnení.
-
Pre praktické dosiahnutie zámerov urbanistickej koncepcie sa v územnom
pláne mesta stanovuje regulácia funkčného využitia plôch. Ňou sa určuje
prípustnosť funkčného využitia (zástavby) jednotlivých území,
ktorá je záväzným regulatívom pri plánovaní výstavby a pri
rozhodovaní o prípustnosti jednotlivých stavieb.
-
Reguláciou funkčného využitia sa definuje a špecifikuje
funkcia každého konkrétneho územia v organizme mesta, zároveň sa ňou
lokálne stanovuje prípustnosť druhu zástavby formou prípustných a výnimočne
prípustných objektov a funkcií tak, ako sú uvedené v textovej a výkresovej
časti územného plánu mesta.
Podľa konkrétnej funkčnej špecifiky sa pre mesto Šahy
stanovuje nasledovný systém regulácie prípustného funkčného využitia
plôch (s ich kódovým označením):
-
územie čistého bývania mestského typu nízkopodlažného
Bm
-
územie čistého bývania mestského typy viacpodlažného
Bm
-
územie bývania vidieckeho typu
Bv
-
zmiešané mestské územie (s polyfunkčnou zástavbou)
Zm
-
zmiešané územie centrálne Zc
-
územie základnej a vyššej občianskej vybavenosti
Vo
-
územie špecifickej vybavenosti Vš
-
územie drobnej výroby, živností a služieb
alt. s prípustnou obytnou funkciou Dv(b)
-
územie priemyselnej výroby a skladov Pv
-
územie koncentrovanej poľnohospodárskej výroby Po
-
územie koncentrovanej športovej vybavenosti Š
-
územie koncentrovaných rekreačných aktivít
R
-
územie záhradkárskych a špecifických aktivít Z
-
Okrem regulačných kódov, ktorými sa stanovuje funkčná a
stavebná prípustnosť územného využitia, sa územným plánom
navrhuje aj lokálne prípustná intenzita zastavanosti, ktorá je udaná
percentuálne ako pomer zastavanej plochy k celkovej ploche pozemku a prípustná
výška zástavby, uvedená v maximálnom doporučovanom počte nadzemných
podlaží. Podrobnosti regulácie sú uvedené v textovej a výkresovej časti
územného plánu mesta.
-
V neurbanizovanom
území mesta
sa stanovujú
tieto zóny
prípustnosti funkčného
využitia:
-
zóna produkčného
lesného hospodárstva L
-
zóna
intenzívneho poľnohospodárstva P
-
zóna prímestskej
krajiny s extenzívnym rekreačným využívanim K
-
ekostabilizačná
zóna (zóna chránenej krajiny) E
-
Zóny v neurbanizovanom území mesta je prípustné využívať
iba v rozsahu ich deklarovanej funkcie. Povoľuje sa v nich iba umiestňovanie
stavieb a zariadení verejnej dopravnej a technickej vybavenosti, vrátane
stavieb a zariadení pre ochranu územia pred veľkými vodami. V územným
plánom osobitne vymedzených polohách možno výnimočne umiestňovať
len zariadenia, súvisiace s hlavnou funkciou zóny (pre poľnohospodársku
a lesnú výrobu a pre extenzívne rekreačné aktivity), ojedinele i
nevyhnutnej špecifickej vybavenosti.
-
V ekostabilizačnej zóne sa nesmú umiestňovať žiadne také
zariadenia alebo vykonávať také úpravy a činnosti, ktoré by mali
negatívny vplyv na dosiahnutú ekologickú stabilitu územia, alebo by
neboli v súlade s podmienkami ochrany prírody a krajiny.
-
Regulatívy prípustného funkčného využívania územia a prípustnej
intenzity jeho zastavanosti je v územnom a stavebnom konaní a pri povoľovaní
zmien vo využívaní stavieb nevyhnutné rešpektovať.
Článok
8: Zásady a regulatívy verejného dopravného vybavenia
-
Verejné dopravné vybavenie zabezpečuje funkciu dopravnej obsluhy
územia. Pozostáva zo stavieb a zariadení pre cestnú dopravu a stavieb
a zariadení pre železničnú dopravu.
-
Stavby pre verejnú cestnú dopravu tvoria štátne cesty, miestne
(mestské) zberné, obslužné a prístupové komunikácie a účelové
miestne komunikácie, cyklistické komunikácie, komunikácie, vyhradené
pre peších a verejné odstavné a parkovacie plochy automobilovej
dopravy.
-
Územným plánom mesta sa polohovo stabilizuje trasa preložky štátnej
cesty I/66 (Zvolen - Šahy) ako rýchlostnej cesty mimo invenzívne
zastavané územie mesta, vrátane jej výhľadového prevedenia za železničnú
trať a územnej rezervy pre jej možné rozšírenie na štvorpruhovú rýchlostnú
cestu. Táto cesta je zároveň medzištátnym cestným koridorom, zaradeným
do siete ciest TINA.
-
Štátnou cestou v prieťahu mestom výhľadovo zostáva cesta II/527
(Šahy - Veľký Krtíš) v revidovanej trase a cez Preseľany n. Ipľom
prechádzajúca cesta III/5108.
-
Územným plánom je stanovená diferenciácia mestských komunikácií
podľa funkčných tried a kategórií, zodpovedajúcich očakávaným
dopravným zaťaženiam a technickým možnostiam územia.
-
Systém vnútromestských zberných komunikácií sa dokompletuje
predĺžením Thuróczyho ulice cez novonavrhovanú zástavbu na severe
mesta k ceste na Plášťovce.
-
Verejné parkoviská a odstavné plochy je potrebné zriadiť najmä
v priestoroch koncentrovaných aktivít vybavenosti v centre mesta, pri
novom prístupe k cintorínu a v nástupnom priestore priemyselnej zóny.
-
V priestoroch námestia B. Bartóka, Rotaridesovej ulice a spojky k
Hlavnému námestiu za býv. hotelom Blankyt
sa zriadi pešia zóna.
-
Z priestorov Hlavného námestia sa vymiestňuje autobusová
stanica. Novo sa umiestni do priestorov navrhovaného dopravného terminálu
pri železničnej stanici.
-
Na území mesta bude prevádzkovaná hromadná autobusová
doprava, ktorá bude dopravne obsluhovať i mestské časti Preseľany n.
Ipľom a Tešmák.
-
Po premiestnení cesty I/66 a cestného hraničného priechodu sa súčasné
trasy Berneckej a Hontianskej cesty využijú pre lokálny cezhraničný
styk.
-
Územným plánom sa vytvárajú územno - technické predpoklady
pre obnovenie železničného prepojenia v úseku Šahy - Drégelypalánk
a tým i železničného prepojenia SR - MR a obnovenia súvislej
historickej Poiplianskej železnice.
-
Pre výhľadové zámery železničnej dopravy sa rezervujú
priestory pre elektrifikáciu železničnej trate Zvolen - Šahy - Čata a
pre zdvojkoľajnenie traťového úseku Šahy - Čata. Strategická územná
rezerva sa vymedzuje pre možné výhľadové železničné prepojenie Šahy
- Veľký Krtíš v rámci súvislého južnoslovenského železničného
ťahu Bratislava - Nové Zámky - Šahy - Veľký Krtíš - Lučenec - Košice.
-
Rieši sa možnosť zavlečkovania navrhovanej priemyselnej zóny
pri Kovomonte zo železničnej stanice Tupá.
-
Všetky stavby pre verejné dopravné vybavenie sú v zmysle
stavebného zákona zaradené do verejnoprospešných stavieb.
Článok
8: Zásady a
regulatívy verejného
technického vybavenia
-
Verejné
technické vybavenie tvoria zariadenia pre zásobovanie vodou a
odkanalizovanie, pre zásobovanie elektrickou energiou, pre zásobovanie
plynom, verejných spojových zariadení a pre zásobovanie teplom a
teplou úžitkovou vodou. Súčasťou verejného technického
vybavenia sú i stavby a zariadenia na vodných tokoch, stavby na
ochranu územia proti veľkým vodám a na odčerpávanie vnútorných
vôd.
-
Pri
územnom rozvoji mesta je nevyhnutné rešpektovať všetky katastrálnym
územím prechádzajúce nadradené zariadenia verejného technického
vybavenia, vrátane trás diaľkového ropovodu, plánovaného diaľkového
prevodu pitnej vody (prepojenia vodárenských sústav), diaľkových
zariadení spojov a ochranných opatrení na vodných tokoch.
-
Na
preloženie do systémového koridoru na severnom okraji mesta sa
navrhujú diaľkové i lokálne elektrovody, ktoré doposiaľ rušivo
vedú zastavaným územím mesta. Pre výhľadové premiestnenie časti
okružného elektrovedenia sa v územnom pláne rezervuje
koridor na západnom okraji mesta, súbežne s tokom Krupinice a
telesom železničnej trate Zvolen - Šahy.
-
Na
odkanalizovanie s napojením na ČOV Šahy sa navrhuje zástavba na
Homoku. Preseľany n. Ipľom, Tešmák a priemyselná zóna pri
Kovomonte budú mať vlastné kanalizačné systémy so samostatnými
ČOV. Mestskú ČOV v Šahách je potrebné intenzifikovať.
-
Preseľany
n. Ipľom a navrhovanú priemyselnú zónu je potrebné napojiť na
mestský systém zásobovania pitnou vodou. Pre výhľadové potreby
zásobovania vodou sa na Studenom vrchu rezervuje priestor pre
umiestnenie vodojemu pre II. tlakové pásmo.
-
Mestská
časť Preseľany n. Ipľom sa napojí na mestský systém
zásobovania plynom.
-
V
súlade s koncepciou protipovodňových opatrení a potrebami rozvoja
mesta sa doplní systém ochrany
mesta a jeho mestských častí proti veľkým vodám.
-
Ako
súčasť vodohospodárskych a protipovodňových opatrení sa urobí
odľahčenie Olvárskeho potoka a jeho úpravy v zastavanom území Tešmáku,
úpravy Nemeckého potoka na Homoku, úpravy na Seleckom potoku a na
potoku Kamenec v dotyku s Preseľanmi n. Ipľom.
-
Všetky
stavby pre verejné technické vybavenie sú v zmysle stavebného
zákona zaradené do verejnoprospešných stavieb.
Článok
10: Zásady a
regulatívy zachovania
kultúrno-historických
hodnôt
-
Historické
jadro mesta Šahy je, vďaka svojim urbanistickým, architektonickým
a výtvarným kvalitám, podľa § 6 ods. 1 zákona SNR čís. 27/1987
Zb. o štátnej pamiatkovej starostlivosti vyhlásené za mestskú
pamiatkovú zónu. Účelom pamiatkovej ochrany je zachovanie a zveľadenie
týchto hodnôt a ochrana historického prostredia mesta.
-
Územie
mestskej pamiatkovej zóny je vymedzené jej hranicami a hranicami jej
ochranného pásma. Ich presný opis je uvedený v dokumentácii
pamiatkovej zóny a orientačne sú vyznačené v územnom pláne
mesta.
-
Predmetom
ochrany v mestskej pamiatkovej zóne je najmä:
-
pôdorys
historického urbanistického celku s jeho uličnými priestormi a
jeho kompozíciou
-
charakter
zástavby v stavebných blokoch i jednotlivých objektov uličnej
zástavby
-
zachovanie
dominujúceho priestorového pôsobenia veží kostolov, kláštorného
komplexu a strešnej krajiny historického jdra mesta, vrátane
Mlynskej a Ružovej ulice
-
zachovanie
priestorovej kompozície mesta, výškové usporiadanie a spojenie
mesta s okolím
-
zachovanie
hodnotnej zelene a výtvarnej výzdoby mesta
-
ochrana
historického stavebného fondu mesta, t.j. objektov, zapísaných
v Ústrednom zozname nehnuteľných kultúrno - historických
pamiatok, objektov, navrhnutých na zápis do tohoto zoznamu a
ostatných objektov, dotvárajúcich prostredie pamiatkovej
zóny
-
Reguláciu
funkčného využitia územia a podmienok výstavby v mestskej
pamiatkovej zóne stanovuje podrobnejšia územnoplánovacia dokumentácia
- regulačný plán centrálnej zóny mesta Šahy.
-
Všetky
urbanistické a stavebné zámery v mestskej pamiatkovej zóne
podliehajú preskúmaniu, stanoveniu podmienok, schváleniu a dozoru
regionálneho pracoviska Pamiatkového ústavu.
-
V
zmysle §§ 22 a 23 zákona
SNR čís.
27/1987 Zb.
o archeologických
výskumoch a nálezoch je každý stavebník
povinný o stavebnej činnosti informovať Archeologický ústav SAV
a riadiť sa jeho pokynmi.
Článok
11:
Regulatívy územného
systému ekologickej stability a
ochrany prírody a
krajiny
-
Na
zachovanie, ochranu a zveľadenie biologických, hospodárskych,
rekreačných a estetických hodnôt prírody a krajiny, na zachovanie
a zvýšenie ekologickej stability územia a jeho biodiverzity je na
katastrálnych územiach mesta Šahy koncipovaný územný systém
ekologickej stability.
-
Územný
systém ekologickej stability pozostáva z navzájom previazaných a
systémovo spolupôsobiacich nadregionálnych, regionálnych a lokálnych
prvkov - biocentier, biokoridorov a interakčných plôch, ktoré sú
buď reálne (jestvujúce) alebo potenciálne (navrhované).
-
Prvky
a štruktúry územného systému ekologickej stability sú (budú)
podrobne vymedzené návrhom regionálneho (R-ÚSES) územného systému
a miestneho (M-ÚSES) územného systému ekologickej stability.
Orientačne sú vymedzené v dokumentácii územného plánu mesta.
-
Na
územiach biocentier a biokoridorov, vymedzených v rámci územného
systému ekologickej stability, je treba vytvárať podmienky pre
ich dôslednú ekologickú ochranu a opatrenia na udržanie a
zvýšenie ich ekologickej stability, na vytvorenie diverzifikovaného
biologického prostredia a na odstránenie bariér.
-
V
biocentrách a na územiach s dosahom na biocentrá sa nesmú vykonávať
činnosti, ktoré môžu viesť k zníženiu ich ekologickej
stability. Osobitne je dôležité dbať, aby sa neznečisťovalo ich
územie, voda a ovzdušie, nesmie sa ničiť alebo obmedzovať vegetácia
a rušiť fauna a ostané prírodniny.
-
Súčasťou
biocentier sú aj územia, vyhlásené za chránené, alebo
pripravované na legislatívnu ochranu v zmysle zákona NR SR čís.
287/1994 Z.z. o ochrane prírody a krajiny:
-
chránená
krajinná oblasť (CHKO) Poiplie
-
prírodná
pamiatka (PP) Veľká piesková duna
-
chránený
areál (CHA) Malé a Veľké jazierko
-
prírodná
rezervácia (PR) Mokraď pri Tešmáku
-
prírodná
rezervácia (PR) Surdocké lúky
-
chránený
areál (CHA) Čierne (Ratajské) jazierko všetky v katastrálnom
území Tešmáku
-
prírodná
pamiatka (PP) Zlepencová terasa v katastrálnom území Šiah
-
Štruktúru
ekosystému a ochranu prírody a tvorbu krajiny je potrebné trvalo
zosúlaďovať s koncepciou ochrany a využívania národného parku
Dunaj - Ipeľ v MR.
-
Pre
zvýšenie ekologickej stability územia sa územným plánom mesta
navrhujú tieto ekostabilizačné opatrenia:
-
zriadenie
mestského lesoparku a jeho prepojenie s nadregionálnym
biokoridorom Poiplia
-
revitalizácia
mokradí, jazierok a ostatných plôch v CHKO Poiplie pri Tešmáku,
priestorov regionálneho biocentra nad a pod ústím Štiavnice do
Ipľa s prepojením a revitalizáciou Devánovho meandra, obnova
Seleckého potoka na Silberských (Dolných) lúkach a obnova pôvodného
toku Mlynského potoka pod Zlepencovou terasou
-
zatrávnenie
pôvodných zaplavovaných lúk v inundácii Ipľa - Silberských
lúk medzi Šahami a Tešmákom, Silberských (Dolných) lúk pri
Krupinici a Veľkého pasienku pri Homoku
-
zriadenie
produkčných sadov na úpätí Studeného vrchu v dotyku s nízkopodlažnou
mestskou zástavbou
-
Všetky
prvky územného systému ekologickej stability a navrhnuté
ekostabilizačné opatrenia sú v zmysle stavebného zákona
verejnoprospešnými stavbami.
Článok
12: Zásady a
regulatívy starostlivosti
o životné prostredie
-
Územným
plánom sa navrhuje a rieši komplexné zabezpečenie mesta a jeho
mestských častí verejným vodovodom, verejnou splaškovou kanalizáciou,
elektrickou energiou a ich plynofikácia.
-
Navrhuje
sa intenzifikácia jestvujúcej ČOV tak, aby kapacitne postačovala
aj pre návrhové potreby rastu mesta do roku 2015, vrátane
odkanalizovania miestnej časti Homok. Mestské časti Preseľany n.
Ipľom a Tešmák a navrhovaná priemyselná zóna pri Kovomonte budú
vybavené samostatnými ČOV.
-
Pre
zabezpečenie výhľadových potrieb mesta po roku 2015 sa územným
plánom rezervuje priestor pre umiestnenie vodojemu II. tlakového pásma.
-
Dobudovaním
plynofikácie vo všetkých častiach mesta sa vytvoria podmienky pre
postupné vylúčenie lokálnych kúrenísk na báze spaľovania pevných
palív a ich prevedenie na ušľachtilé palivá. Sídliskové kotolne
„Sever“ a „Tabáň“ budú plynofikované.
-
Dôsledným
funkčným zónovaním sa obmedzujú až vylučujú negatívne vplyvy
výrobných aktivít a dopravy na obytné zóny mesta.
-
Navrhovanou
preložkou cesty I/66 na západný okraj mesta a výhľadovo až za železničnú
trať sa v meste zníži dopravné zaťaženie a obmedzí sa hluk z
automobilovej dopravy, čím sa vytvoria podmienky pre skvalitnenie
obytného prostredia.
-
Pre
zníženie dopravného zaťaženia v obytných súboroch sa navrhuje
zokruhovanie Thuróczyho ulice a diverzné uličné prepojenie popri
športovom areáli v severnej časti mesta.
-
Z
terajšej okrajovej časti mesta sa vylučuje veľkokapacitné
zariadenie poľnohospodárskej výroby (PD Hont) s negatívnym dosahom
na obytnú zónu.
-
Zriadením
mestského lesoparku a zatrávnením orných pôd v inundácii Ipľa v
dotyku s mestskou zástavbou sa vytvoria podmienky zlepšenia životného
a obytného prostredia v meste, situovanom v intenzívne obrábanej poľnohospodárskej
krajine.
-
Na
odstránenie vplyvu veternej erózie zo svahov Studeného vrchu na
obytnú zónu mesta sa na východnom okraji mestskej zástavby
navrhuje zriadenie produkčných sadov.
-
Komunálny
odpad zo všetkých častí mesta sa bude organizovane zbierať a
uskladňovať na mestskej skládke „Nový Dvor“ v kat. úz. Vyškoviec
n. Ipľom. Postupne sa predpokladá separácia odpadov.
-
Už
nepoužívaná skládka komunálneho odpadu v kat. úz. Preselian n.
Ipľom bude sanovaná.
IV.
časť: Chránené
územia a ochranné pásma
|
Článok
13
-
Na
území Šiah sú vyhlásené, resp. na legislatívnu ochranu
navrhované tieto chránené územia:
-
územie
Mestskej pamiatkovej zóny (PZ) Šahy (s ochranným pásmom), podľa
návrhu Pamiatkového ústavu; bolo vyhlásené vyhláškou Okresného
úradu Levice čís. 1/1993
-
územie
Chránenej krajinnej oblasti (CHKO) Poiplie; návrh na vyhlásenie
v roku 1997 vypracovala Slovenská agentúra životného
prostredia Banská Bystrica - centrum
-
ochrany
prírody. Súčasťou CHKO Poiplie sú maloplošné chránené územia
Veľkápiesková duna (PP), Malé a Veľké jazierko (PR), Mokraď
pri Tešmáku (PR) a Surdocké lúky (PR)
-
maloplošné
chránené územia Zlepencová terasa (PP) v kat. úz. Šahy a Čierne
(Ratajské) jazierko (CHA) v kat. úz. Tešmák sú na legislatívnu
ochranu navrhované
-
Do
severozápadnej časti kat.úz. Šiah zasahuje ochranné pásmo prírodných
liečivých zdrojov (kúpeľné miesto Dudince, zdroje prírodných
minerálnych vôd Santovka a Slatina), ktoré je vyhlásené
Ministerstvom zdravotníctva SR podľa zákona NR SR čís. 303/1998
Z.z.
-
Na
území Šiah sa uplatňujú nasledovné ochranné pásma, vychádzajúce
zo všetobecne platných predpisov:
-
železničná
trať čís. 153 - 60 metrov obojstranne od osi koľaje, resp. od
osi krajnej koľaje, najmenej však 30 metrov od hraníc obvodu dráhy
(podľa zákona o dráhach)
-
železničné
vlečky 30 metrov od osi krajnej koľaje obojstranne
-
štátne
cesty I. a II. triedy - 25 metrov od osi vozovky, resp. krajného
jazdného pruhu
-
štátne
cesty III. triedy - 18 metrov od osi vozovky obojstranne
-
miestne
komunikácie II. triedy - 15 metrov od osi vozovky obojstranne
(ochranné pásma ciest vyplývajú z vyhlášky
čís. 136/61 Zb.)
-
vzdušné
elektrické vedenia 400 kV - 25 metrov od krajného vodiča
obojstranne
-
vzdušné
elektrické vedenia 22 kV - 10 metrov od krajného vodiča
obojstranne (ochranné pásma vyplývajú z vládneho nariadenia
čís. 80/57 Zb.)
-
STL
plynovody v nezastavanom území - 10 metrov od osi vedenia
obojstranne
-
VTL
a VVTL plynovody do O 300 mm - 30 metrov od osi vedenia
obojstranne (ochranné pásma vyplývajú z vyhlášky FMPE čís.
175/75 Zb.)
-
diaľkovody
(trasy ropovodu) - 150 metrov od krajného vedenia obojstranne
(vyplýva zo STN čís. 65 0204)
-
ochranné
pásma vodných zdrojov a vodárenských zariadení - 100 metrov
od zdroja (ak nie je osobitne určené inak)
-
ochranné
pásma čistiarní odpadových vôd - 200 metrov po smere prevládajúcich
vetrov, 100 metrov proti smeru prevládajúcich vetrov
-
ochranné
pásma cintorínov - 50 metrov v sídle s verejným vodovodom, 100
metrov v sídle bez verejného vodovodu.
Ochranné
pásma hospodárskych dvorov Roľníckych družstiev a Štátnych
majetkov sa určujú podľa počtu a druhu ustajnených zvierat. Vzhľadom
na súčasný stav v poľnohospodárskej výrobe sú ochranné pásma
uvažované vo vzdialenostiach 200, resp. 100 metrov od oplotení
jednotlivých poľnohospodárskych výrobných areálov.
-
Všetky
chránené územia a ochranné pásma sú orientačne zakreslené do výkresovej
časti územného plánu mesta.
V.
časť: Zastavané
územia mesta
|
Článok
14: Návrh na úpravu a rozšírenie zastavaného územia
-
Návrhom
úprav a rozšírenia zastavaného územia mesta sa sleduje zásada
zahrnúť do zastavaného územia všetky koncentrované urbánne
aktivity a potreba zabezpečiť primeraný rozsah
návrhu zastavaného územia pre uspokojenie aktuálnych a očakávaných
potrieb rozvoja mesta a pre zabezpečenie všetkých jeho funkcií.
-
Zastavané
územie Šiah (v katastrálnom území Šahy) sa navrhuje rozšíriť
takto:
-
zo
severozápadnej strany o plochu rozšírenia mestského cinatorína,
nástupu do cintorína a navrhovaného rozšírenia priemyselného
areálu pri ulici SNP
-
zo
severnej a severovýchodnej strany o plochy navrhovanej severnej
expanzie mesta obytnou a vybavenostnou zástavbou
-
z
juhovýchodnej strany o navrhované doplnenie nízkopodlažnej zástavby
rodinných domov v lokalite Psí vrch, vrátane Kalvárie
-
v
mestskej časti Homok o lokality navrhovanej výstavby rodinných
domov Malé kapustniská a pri autokempingu až po cestný hraničný
priechod
-
V
katastrálnom území Preselian nad Ipľom sa zastavané územie
navrhuje rozšíriť o cintorín, o navrhované športové plochy, o
lokalitu navrhovanej výstavby rodinných domov a o celý areál Poľnohospodárskeho
družstva, vrátane jestvujúcich rodinných domov na ľavom brehu
potoka Kamenec a navrhovanú ČOV.
-
V
katastrálnom území Tešmáku sa zastavané územie navrhuje rozšíriť
o lokalitu navrhovanej výstavby rodinných domov a o celý areál Poľnohospodárskeho
družstva a na jeho východnej strane o plochu jestvujúceho futbalového
hriska, jestvujúci rodinný dom so záhradou pri cintoríne a o
plochu miestneho cintorína
-
Mimo
súvisle zastavaných území mesta tak po úpravách a rozšírení
zostanú iba lokality priemyselnej zóny pri Kovomonte s čerpacou
stanicou pohonných hmôt, areál PD Hont so sušičkou a mlynom a
majere Hanďáš a Volnerova pustatina
-
Pretože
už v súčasnosti má mesto prakticky včerpané územné rezervy pre
výstavbu v hraniciach svojho zastavaného územia, navrhuje sa pre získanie
nových plôch na bytovú výstavbu a nevyhnutnú občiansku a
technickú vybavenosť v náväznosti na zastavané územie mesta využiť
Metodický pokyn MP SR čís. 8355/2000-620, a to tak v katastri Šiah
(severný rozvoj obytnej zóny, Homok Psí vrch, rozšírenie cintorína),
ako aj v mestských častiach Preseľany n. Ipľom a Tešmák (výstavba
rodinných domov).
-
Rozšírenie
zastavaného územia mesta vo výhľadovom období územného plánu
sa bude týkať celého proponovaného západného rozvoja mesta za Ipľom
až po železničnú trať Šahy - Zvolen.
-
Všetky
navrhované úpravy a rozšírenia zastavaného územia mesta sú
zakreslené vo výkresoch komplexného urbanistického návrhu územného
plánu mesta.
VI.
časť: Verejnoprospešné
stavby
|
Článok
15
-
Ako
verejnoprospešné sa podľa ustanovení § 13 ods. 3, písm. b a ods.
4, písm.b stavebného zákona určujú nasledovné menovite uvedené
stavby:
-
Stavby
pre sociálne bývanie:
-
stavby pre bývanie sociálne neprispôsobivých skupín obyvateľstva
v lokalite Hanďáš, k.ú. Šahy
-
stavby
pre bývanie sociálne odkázaných (mladé manželstvá, seniori,
byty s regulovaným vybavenostným štandardom)
-
Stavby
základnej a vyššej vybavenosti verejnoprospešného charakteru:
-
stavby pre školstvo a výchovu
-
zariadenia
predškolskej výchovy, v území navrhovaného severného
rozvoja mesta
-
nová
Stredná priemyselná škola, v území západného rozvoja
mesta
-
stavby
pre telovýchovu a pre šport
-
stavby
pre verejné rekreačné aktivity
-
dokompletovanie
„Areálu zdravia“ na Homoku
-
vybudovanie
nástupného priestoru lesnej rekreačnej zóny v Olvárskej
doline
-
zriadenie
verejného rekreačného priestoru v Preseľanoch, pri sútoku
potoka Kamenec s Ipľom
-
vybudovanie
verejného rekreačného priestoru v mestskom lesoparku/Pri
studničke
-
zriadenie
peších a cyklistických rekreačných trás v inundačnom území
Ipľa, i s rekreačným vybavením na týchto trasách
-
cintoríny
-
zariadenia
pre kultúru, pre verejné služby a pre verejnú správu
-
kultúrno/spoločenský
dom na nároží ul. SNP a Mlynskej ulice
-
mestská
tržnica a trhovisko vo vnútroblokovom priestore medzi ul.
J.Kráľa a Mlynskou ulicou
-
dostavba
Župného domu a priestoru pre verejnú správu na ul. J. Kráľa
-
centrum
voľného času pre deti a mládež na predĺžení Mládežníckej
ulice
-
Verejná
zeleň, ochranná zeleň a prvky územného systému ekologickej
stability:
-
mestský
lesopark na severozápade mesta a pozdĺž Ipľa až k Preseľanom
-
všetky
prvky ochrannej a izolačnej zelene
-
všetky
prvky nadregionálneho, regionálneho a miestneho územného systému
ekologickej stability (ÚSES)
-
všetky
navrhované ekostabilizačné opatrenia
-
Stavby
pre verejnú dopravu a dopravné zariadenia verejnoprospešného
charakteru:
-
preložka
a úpravy štátnej cesty I/66, vrátan dlhodobých zámerov preložky
a jej rozšírenia
-
výhľadové
zriadenie nového cestného hraničného priechodu
-
rozšírenie
a smerové úpravy železničných tratí, vrátane rozšírenia
železničnej stanice
-
stavba
železničného vlečkového systému v priemyselnej zóne
-
rezervný
koridor pre výhľadovo možné zriadenie železničného
prepojenia Šahy - Veľký Krtíš
-
všetky
mestské komunikácie základného komunikačného systému
-
miestne
zberné, prístupové a obslužné komunikácie v Šahách, Preseľanoch
a Tešmáku
-
prístupová
cesta k lesnej rekreačnej zóne v Olvárskej doline
-
všetky
verejné záchytné a odstavné parkoviská
-
areál
novej autobusovej stanice na Homoku, vrátane úprav predstaničného
priestoru.
-
Zariadenia
verejného technického vybavenia:
-
plochy pre rozšírenie ČOV Šahy a pre zriadenie nových ČOV v
Preseľanoch, v Tešmáku a v priemyselnej
zóne
-
plocha
pre novonavrhovaný vodojem pre priemyselnú zónu
-
trasa
prepojenia Západoslovenskej a Stredoslovenskej vodárenskej sústavy
-
odľahčenie
Olvárskeho potoka v Tešmáku s úpravami jeho trasy
-
regulačné
úpravy na potoku Kamenec a na Nemeckom potoku
-
regulačné
úpravy na Krupinici a na Seleckom potoku
-
prepojenie
Devánovho meandra (v k.úz. Preseľany) s tokom Ipľa
-
vybudovanie
vodných zdrží na potoku Kamenec v Preseľanoch, výhľadovo i
na Olvárskom potoku v k.úz. Tešmák.
Okrem
toho sú do verejnoprospešných stavieb zaradené všetky navrhované
miestne líniové vedenia verejného
technického vybavenia a úpravy ich trás vrátane k ním príslušných
trasových zariadení tak, ako sú uvedené vo výkresoch návrhu
technického vybavenia, jednotná telekomunikačná sieť, verejné
primárne rozvody elektrického prúdu, verejné elektrické
osvetlenie a tepelné siete verejného rozvodu tepla a teplej úžitkovej
vody.
-
Na
všetky tu uvedené stavby a zariadenia sa primerane vzťahujú
ustanovenia § 108 stavebného zákona o možnostiach vyvlastnenia
alebo obmedzenia vlastníckych práv k pozemkom a stavbám z dôvodov
verejného záujmu.
-
Všetky
navrhované verejnoprospešné stavby sú orientačne zakreslené v územnom
pláne mesta.
VII.
časť: Určenie, pre ktoré
časti mesta
je potrebné
obstarať a schváliť podrobnejšiu
územnoplánovaciu dokumentáciu
|
Článok
16
-
Podrobnejšou
(zonálnou) územnoplánovacou dokumentáciou, vypracovanou podľa §
12 stavebného zákona, s podrobnosťami, stanovenými v § 13 vyhlášky
Ministerstva životného prostredia SR čís. 55/2001 Z.z. o územnoplánovacích
podkladoch a územnoplánovacej dokumentácii, je potrebné riešiť
najmä :
-
prestavbové
priestory centrálnej mestskej zóny medzi Hlavným námestím,
ulicou Janka Kráľa, Tabáňskou ulicou a Mlynskou ulicou
-
severné
rozšírenie obytného súboru Tabáň II. (v lokalite nad ČOV)
-
priestory
obytnej zástavby na severovýchodnom okraji mesta
-
rozšírenie
lokality sústredenej výstavby rodinných domov Psí vrch (pri
Kalvárii)
-
lokalitu
sústredenej výstavby rodinných domov v Preseľanoch
-
lokalitu
sústredenej výstavby rodinných domov v Tešmáku
-
lokalitu
sústredenej výstavby rodinných domov Homok - Malé Kapustniská
a Homok pri autokempingu
-
priemyselnú
zónu pri Kovomonte (navrhovaný priemyselný park)
-
územie
medzi Hontianskou cestou , Železničnou ulicou, železničnou traťou
a Lesnou ulicou, vrátane novej autobusovej stanice
-
na
sanáciu (ozdravnú prestavbu) navrhované územie Mlynskej, Petófiho,
Sládkovičovej a Ružovej ulice, resp. Podzámockej ulice.
-
Okrem
toho je potrebné (na základe rozpracovanej koncepcie Ipeľskej únie)
vypracovať komplexný Návrh miestneho územného systému
ekologickej stability.
-
Osobitnou
dokumentáciou urbanisticko - krajinárskeho charakteru je potrebné
riešiť územnú a technickú problematiku zriadenia mestského
lesoparku.
-
Koncepciu
výhľadového západného rozvoja mesta sa v aktuálnom čase (cca po
roku 2010) doporučuje riešiť formou verejnej urbanisticko -
architektonickej súťaže.
-
Podobne
je potrebné verejnou alebo užšou urbanisticko - architektonickou súťažou
v aktuálnom čase (do vybudovania preložky cesty cesty I/66) riešiť
koncepciu úprav Hlavného námestia.
VIII.
časť: Záverečné ustanovenia
|
Článok
17
-
Schválený
územný plán mesta je v celom rozsahu smerným a v častiach, určených
týmto všeobecne záväzným nariadením, záväzným
podkladom pre vypracovávanie a schvaľovanie ďalšej
podrobnejšej územnoplánovacej dokumentácie a územnoplánovacích
podkladov, na územné rozhodovanie a na vypracovávanie dokumentácie
stavieb.
-
Za
dodržiavanie územného plánu mesta zodpovedá mesto Šahy, Mestský
úrad Šahy, oddelenie výstavby a životného prostredia Mestského
úradu Šahy a zákonom určený stavebný úrad.
-
Autorský
dozor nad dodržiavaním koncepcie územného plánu mesta vykonáva v
zmysle zákona čís. 35/1965 Zb. o literárnych, vedeckých a umeleckých
dielach (autorský zákon) hlavný riešiteľ územného plánu mesta.
-
Územný
plán možno meniť iba doplnkami alebo zmenami, ktoré musia byť
vypracované podľa podmienok, určených stavebným zákonom a musia
byť riadne prejednané a schválené Mestským zastupiteľstvom.
-
Kompletná
dokumentácia územného plánu mesta Šahy je uložená na Mestskom
úrade Šahy, na stavebnom úrade a na Krajskom úrade v Nitre -
odbore životného prostredia.
Článok
18
-
Schválením
územného plánu mesta a vydaním tohoto všeobecne záväzného
nariadenia sa ruší platnosť Územného plánu sídelného útvaru (ÚPN-SÚ)
Šahy, vypracovaného v roku 1980 a schváleného radou ONV Levice, vrátane
jeho prehodnotenia z roku 1984.
-
Všeobecne
záväzné nariadenie nadobúda účinnosť 30 dňom po zverejnení.
V Šahách, 13.
decembra 2001
JUDr. Ernest Zsolnay, primátor mesta Šahy
<
návrat VZN
|