Zákon
č. 333/2004 Z.z.
z
13. mája 2004 o
voľbách do Národnej rady Slovenskej republiky v znení
zákona č. 464/2005 Z.z. Národná
rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone: PRVÁ
ČASŤ: ZÁKLADNÉ USTANOVENIA §
1 Voľby
do Národnej rady Slovenskej republiky sa konajú na základe všeobecného,
rovného a priameho volebného práva tajným hlasovaním podľa zásady
pomerného zastúpenia. §
2 (1)
Právo voliť do Národnej rady Slovenskej republiky (ďalej len „právo
voliť“) má každý občan Slovenskej republiky, ktorý najneskôr v deň
volieb dovŕšil 18 rokov veku (ďalej len „volič“). (2)
Prekážkou vo výkone práva voliť je a)
zákonom ustanovené obmedzenie osobnej slobody z dôvodov ochrany zdravia
ľudí,1) b)
výkon trestu odňatia slobody,2) c)
pozbavenie spôsobilosti na právne úkony.3) §
3 Za
poslanca Národnej rady Slovenskej republiky (ďalej len „poslanec“) môže
byť zvolený občan Slovenskej republiky, ktorý najneskôr v deň volieb
dovŕšil 21 rokov veku, má trvalý pobyt na území Slovenskej republiky
a nenastali uňho prekážky vo výkone práva voliť podľa § 2 ods. 2 písm.
b) a c). DRUHÁ
ČASŤ: ZOZNAMY VOLIČOV Stály
zoznam voličov §
4 (1)
Stály zoznam voličov (ďalej len „stály zoznam“) zostavuje a vedie
obec, v hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislava a v meste Košice
mestská časť (ďalej len „obec“). Do stáleho zoznamu zapisuje obec
voličov, ktorí majú trvalý pobyt na území Slovenskej republiky. (2)
Obec priebežne zisťuje skutočnosti, ktoré sú dôvodom na zmeny v stálom
zozname. Obec vykonáva zmeny na základe a)
vlastných evidencií, b)
oznámení štátnych orgánov a iných obcí, c)
výsledkov námietkového konania. (3)
Štátne orgány a obce, ktoré rozhodujú o osobnom stave občanov
alebo vedú inú evidenciu o občanoch ako výkon štátnej správy, sú
povinné bezodkladne oznámiť príslušnej obci nadobudnutie a stratu štátneho
občianstva Slovenskej republiky, úmrtie voliča alebo jeho vyhlásenie
za mŕtveho, zmenu mena alebo zmenu priezviska, dovŕšenie 18 rokov veku,
pozbavenie spôsobilosti na právne úkony a zmenu trvalého pobytu. (4)
Obec je povinná v úradných hodinách umožniť občanovi nahliadnuť do
stáleho zoznamu, aby sa presvedčil, či je v ňom zapísaný a či údaje
zapísané o jeho osobe sú úplné a pravdivé. §
5 (1)
V stálom zozname sa voliči vedú v abecednom poradí podľa priezviska. (2)
Uvoliča sa uvedie a)
meno a priezvisko, b)
rodné číslo, c)
názov obce, názov ulice, ak sa obec člení na ulice, a číslo domu
trvalého pobytu.4) (3)
Obec dopĺňa stály zoznam o osoby, ktoré majú právo voliť a prihlásili
sa v obci na trvalý pobyt. (4)
Obec vyčiarkne zo stáleho zoznamu osoby, ktoré a)
stratili štátne občianstvo Slovenskej republiky, b)
sa prihlásili na trvalý pobyt v inej obci na základe oznámenia tejto
obce alebo c)
zomreli, alebo boli vyhlásené za mŕtve. (5)
Obec vykoná zmenu v stálom zozname u osoby, ktorá zmenila a)
meno alebo priezvisko, alebo b)
trvalý pobyt v obci. (6)
V stálom zozname musí byť miesto na opravu chýb a vyznačenie prekážky
vo výkone volebného práva. §
6 (1)
Občan Slovenskej republiky, ktorý má na jej území trvalý pobyt a
ktorý má právo voliť, sa zapisuje do stáleho zoznamu podľa miesta
trvalého pobytu. Každý volič môže byť zapísaný len v jednom stálom
zozname. (2)
Príslušníci ozbrojených síl Slovenskej republiky, ktorí vykonávajú
povinnú vojenskú službu5)
(ďalej len „vojak“) a sú hromadne ubytovaní, sa zapisujú do stáleho
zoznamu v obci, v ktorej je umiestnený vojenský útvar. Zápis sa vykoná
na základe podkladov dodaných vojenským útvarom, a to v lehote určenej
starostom obce, primátorom mesta alebo starostom mestskej časti6)
(ďalej len „starosta“). Zápis platí iba na čas vykonania volieb.
Obec, v ktorej je umiestnený vojenský útvar, bezodkladne oznámi zápis
do stáleho zoznamu obci príslušnej podľa miesta trvalého pobytu
vojaka. (3)
Vojaka zapísaného do stáleho zoznamu podľa odseku 2 vyčiarkne na čas
volieb zo stáleho zoznamu obec, v ktorej má trvalý pobyt. §
7 Námietkové
konanie (1)
Volič si môže v úradných hodinách obce overiť, či je zapísaný v
stálom zozname, a môže požadovať doplnenie údajov alebo vykonanie
opráv. Obec je povinná žiadosti vyhovieť alebo do troch dní písomne
oznámiť voličovi dôvody, pre ktoré žiadosti nemôže vyhovieť. (2)
Ak obec sama neodstráni chyby alebo nedostatky v stálom zozname, môže
sa volič, ktorý je tým dotknutý, obrátiť na okresný súd príslušný
podľa volebného okrsku s návrhom na vydanie rozhodnutia o vykonaní
opravy alebo o doplnení stáleho zoznamu. Na konanie sa vzťahujú
ustanovenia osobitného zákona.7)
Na základe rozhodnutia súdu vykoná zmenu v stálom zozname obec; v deň
volieb vykoná zmenu v zozname voličov oprávnených hlasovať v
jednotlivých volebných okrskoch (ďalej len „zoznam voličov“)
okrsková volebná komisia. §
8 Zoznam
voličov (1)
Zoznam voličov vyhotoví obec zo stáleho zoznamu. (2)
Obec odovzdá zoznam voličov okrskovej volebnej komisii v dvoch
rovnopisoch najneskôr dve hodiny pred začatím hlasovania. (3)
Členovia okrskovej volebnej komisie sú povinní zachovávať mlčanlivosť
o osobných údajoch, ktoré spracúvajú.8) §
9 Voličský
preukaz (1)
Voličovi, ktorý nebude môcť voliť vo volebnom okrsku, v ktorého
zozname voličov je zapísaný, vydá obec na jeho žiadosť voličský
preukaz a zo zoznamu voličov ho vyčiarkne s poznámkou o vydaní voličského
preukazu. Vyčiarknutie platí iba na čas vykonania volieb prostredníctvom
voličského preukazu. (2)
Žiadosť podľa odseku 1 podáva volič osobne alebo prostredníctvom ním
splnomocnenej osoby. Volič môže požiadať o vydanie voličského
preukazu najskôr 30 dní, najneskôr však dva dni predo dňom volieb v úradných
hodinách obce. Obec vydá voličský preukaz v deň podania žiadosti.
O vydaných voličských preukazoch vedie obec evidenciu. (3)
Tlačivá voličských preukazov dodá obci Ministerstvo vnútra
Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“). Tlačivo voličského
preukazu musí mať ochranné prvky. (4)
Voličský preukaz oprávňuje voliča na zápis do zoznamu voličov v
ktoromkoľvek inom volebnom okrsku. Zápis platí iba na čas vykonania
volieb prostredníctvom voličského preukazu. §
10 Osobitný
zoznam voličov (1)
Osobitný zoznam voličov, ktorí nemajú trvalý pobyt na území
Slovenskej republiky, vedie Mestská časť Bratislava-Petržalka. (2)
Osobitný zoznam voličov obsahuje o voličovi tieto údaje: a)
meno a priezvisko, b)
rodné číslo, a ak mu nebolo pridelené, dátum narodenia, c)
adresu miesta pobytu v cudzine. (3)
Do osobitného zoznamu voličov sa volič zapisuje na základe jeho písomnej
žiadosti, ktorá musí byť doručená najneskôr 50 dní predo dňom
volieb. K žiadosti volič priloží a) čestné
vyhlásenie v štátnom jazyku, že nemá trvalý pobyt na území
Slovenskej republiky, b) fotokópiu
časti platného cestovného dokladu Slovenskej republiky s osobnými údajmi
voliča alebo fotokópiu osvedčenia o štátnom občianstve Slovenskej
republiky. TRETIA
ČASŤ: VOLEBNÝ KRAJ A VOLEBNÉ OKRSKY §
11 Volebný
kraj Územie
Slovenskej republiky tvorí jeden volebný kraj. §
12 Volebné
okrsky (1)
Na odovzdávanie hlasovacích lístkov a na sčítanie hlasov utvorí
starosta najneskôr 70 dní predo dňom volieb volebné okrsky a určí
volebné miestnosti. (2)
Volebný okrsok sa utvorí tak, aby zahŕňal spravidla 1 000 voličov.
Obec, v ktorej je umiestnený vojenský útvar, dbá o to, aby neboli utvárané
volebné okrsky, v ktorých zozname voličov sú zapísaní len vojaci podľa
§ 6 ods. 2. (3)
Volebné okrsky sa označia v rámci obce poradovým číslom v súvislom
číselnom rade arabskými číslami. V hlavnom meste Slovenskej
republiky Bratislave a v meste Košice
sa volebné okrsky očíslujú v samostatných číselných
radoch v každej mestskej časti. Poradovým číslom sa volebný
okrsok označí aj v prípade, že je v obci vytvorený len
jeden volebný okrsok. (4)
Voličom v zdravotníckych zariadeniach, v zariadeniach sociálnych
služieb a v obdobných zariadeniach, v celách policajného zaistenia9)
alebo v miestach, kde sa vykonáva väzba, zabezpečí možnosť výkonu
volebného práva v spolupráci s vedúcim príslušného zariadenia
okrsková volebná komisia, v ktorej obvode je toto zariadenie. Ak volič
nepatrí do volebného okrsku, v ktorého územnom obvode je
zariadenie, volí na základe voličského preukazu, ak si ho vyžiadal. (5)
Pre voličov podľa § 10 ods. 1 utvorí volebný okrsok a určí volebnú
miestnosť starosta Mestskej časti Bratislava-Petržalka. ŠTVRTÁ
ČASŤ: VOLEBNÉ ORGÁNY Všeobecné
ustanovenia §
13 (1)
Pre voľby do Národnej rady Slovenskej republiky sa zriaďuje Ústredná
volebná komisia, obvodné volebné komisie a okrskové volebné komisie. (2)
Členom volebnej komisie môže byť občan, ktorý má právo voliť a
nenastala uňho prekážka vo výkone volebného práva. Občan môže byť
členom len jednej volebnej komisie. Kandidát na poslanca (ďalej len
„kandidát“) nemôže byť členom žiadnej volebnej komisie. (3)
Volebné komisie sa utvoria z rovnakého počtu zástupcov politických
strán alebo politických hnutí (ďalej len „politická strana“)
alebo koalícií politických strán (ďalej len „koalícia“), ktoré
podávajú kandidátnu listinu. Meno a priezvisko člena a náhradníka s uvedením
presnej adresy, na ktorú možno doručovať písomnosti, oznamuje
politická strana alebo koalícia v lehotách podľa § 15 ods. 1, §
16 ods. 1 a § 17 ods. 1 tomu, kto zvolá prvé zasadanie volebnej
komisie. Na oznámenia doručené po zákonom ustanovených lehotách sa
neprihliada. (4)
Nezaregistrovanie kandidátnej listiny alebo jej späťvzatie politickou
stranou alebo koalíciou má za následok zánik členstva zástupcov
tejto politickej strany alebo koalície vo volebných komisiách. (5)
Funkcia člena volebnej komisie zaniká dňom doručenia písomného oznámenia
o odvolaní člena politickou stranou alebo koalíciou, ktorá ho
delegovala, alebo doručením písomného oznámenia člena o vzdaní sa
funkcie predsedovi volebnej komisie, ktorý povolá náhradníka. Funkcia
člena volebnej komisie zaniká aj vtedy, ak člen nezloží sľub najneskôr
päť dní predo dňom volieb; to sa netýka náhradníkov. (6)
Člen volebnej komisie sa ujíma svojej funkcie zložením sľubu tohto
znenia: „Sľubujem na svoju česť, že budem svedomite a nestranne
vykonávať svoju funkciu a budem sa pritom riadiť Ústavou Slovenskej
republiky a zákonmi.“. Sľub skladá člen volebnej komisie do rúk
toho, kto zvolá jej zasadanie. Zloženie sľubu potvrdí člen volebnej
komisie svojím podpisom. (7)
Volebná komisia je schopná uznášať sa, ak je prítomná nadpolovičná
väčšina všetkých jej členov. Na platnosť uznesenia je potrebná väčšina
hlasov prítomných členov. Pri rovnosti hlasov sa návrh považuje za
odmietnutý. O priebehu zasadania vyhotovuje volebná komisia zápisnicu. (8)
Volebná komisia si na svojom prvom zasadaní určí svojho predsedu a
podpredsedu žrebom zo všetkých členov. Žrebovanie riadi zapisovateľ
volebnej komisie. (9)
Štatistický úrad Slovenskej republiky na prípravu spracovania a na
spracovanie výsledkov volieb utvára pre Ústrednú volebnú komisiu a
obvodné volebné komisie odborné sumarizačné útvary. Členovia odborných
sumarizačných útvarov volebných komisií skladajú sľub v znení a spôsobom
uvedenými v odseku 6. §
14 Zapisovatelia
volebných komisií (1)
Zapisovateľ volebnej komisie plní funkciu odborného poradcu volebnej
komisie. Zároveň zabezpečuje organizačné a administratívne záležitosti
súvisiace s prípravou a priebehom rokovania volebnej komisie. Pri
rokovaní volebnej komisie má zapisovateľ poradný hlas. (2)
Zapisovateľa a)
Ústrednej volebnej komisie vymenúva a odvoláva vláda Slovenskej
republiky, b)
obvodnej volebnej komisie vymenúva a odvoláva prednosta obvodného
úradu, c)
okrskovej volebnej komisie vymenúva a odvoláva starosta. (3)
Zapisovateľa Ústrednej volebnej komisie vymenúva vláda Slovenskej
republiky najneskôr 105 dní predo dňom volieb; zapisovateľov podľa
odseku 2 písm. b) a c) vymenúva príslušný orgán v dostatočnom
predstihu tak, aby mohli plniť úlohy podľa tohto zákona. (4)
Zapisovateľ skladá sľub v znení a spôsobom uvedenými v §
13 ods. 6. §
15 Ústredná
volebná komisia (1)
Do Ústrednej volebnej komisie deleguje politická strana alebo koalícia,
ktorá podáva kandidátnu listinu, najneskôr 90 dní predo dňom volieb
jedného člena a jedného náhradníka. (2)
Prvé zasadanie Ústrednej volebnej komisie sa uskutočňuje najneskôr 85
dní predo dňom volieb; zasadanie zvoláva predseda vlády Slovenskej
republiky. (3)
Ústredná volebná komisia a) preskúmava
a registruje kandidátne listiny, b)
dohliada na pripravenosť volebných komisií nižších stupňov zabezpečovať
úlohy podľa tohto zákona, c) prerokúva
informácie ministerstva o organizačnej a technickej príprave
volieb, d) prerokúva
informácie Štatistického úradu Slovenskej republiky o príprave
projektu automatizovaného spracovania výsledkov volieb, e) prerokúva
informácie o zabezpečení rovnosti pridelenia vysielacích časov v
televíznom a rozhlasovom vysielaní počas volebnej kampane, f) zisťuje
a zverejňuje výsledky volieb, g)
vyhotovuje zápisnicu o výsledkoch volieb a odovzdá ju predsedovi Národnej
rady Slovenskej republiky, h) vydáva
zvoleným kandidátom osvedčenia o zvolení, i) odovzdáva
volebné dokumenty do úschovy ministerstvu. (4)
Ministerstvo utvára na pomoc pri plnení úloh Ústrednej volebnej
komisie odborno-administratívny útvar. §
16 Obvodná
volebná komisia (1)
Do obvodnej volebnej komisie deleguje politická strana alebo koalícia,
ktorej kandidátna listina bola zaregistrovaná najneskôr 55 dní predo dňom
volieb, jedného člena a jedného náhradníka. (2)
Obvodná volebná komisia musí mať najmenej päť členov. Ak obvodná
volebná komisia nie je utvorená spôsobom uvedeným v odseku 1 alebo ak
sa počet jej členov zníži pod zákonom ustanovený počet a nie je náhradník,
chýbajúcich členov vymenuje prednosta obvodného úradu. (3)
Prvé zasadanie obvodnej volebnej komisie sa uskutočňuje najneskôr 40
dní predo dňom volieb; zasadanie zvoláva prednosta obvodného úradu. (4)
Obvodná volebná komisia a)
dohliada na pripravenosť okrskových volebných komisií zabezpečovať
úlohy podľa tohto zákona, b) prerokúva
informácie obvodného úradu o organizačnej a technickej príprave
volieb, c) prerokúva
informácie o zabezpečení činnosti svojho odborného sumarizačného útvaru, d) dozerá
na spracovanie výsledkov hlasovania vo volebných okrskoch, e)
vyhotovuje zápisnicu o priebehu a výsledku hlasovania a predkladá ju Ústrednej
volebnej komisii, f) odovzdáva
volebné dokumenty do úschovy obvodnému úradu. §
17 Okrsková
volebná komisia (1)
Do okrskovej volebnej komisie môže delegovať politická strana alebo
koalícia, ktorej kandidátna listina bola zaregistrovaná najneskôr 55
dní predo dňom volieb, jedného člena a jedného náhradníka. (2)
Okrsková volebná komisia musí mať najmenej päť členov. Ak okrsková
volebná komisia nie je utvorená spôsobom uvedeným v odseku 1 alebo ak
sa počet jej členov zníži pod zákonom ustanovený počet a nie je náhradník,
chýbajúcich členov vymenuje z voličov starosta. (3)
Prvé zasadanie okrskovej volebnej komisie sa uskutočňuje najneskôr 40
dní predo dňom volieb; zasadanie zvoláva starosta. (4)
Okrsková volebná komisia a) zabezpečuje
správny priebeh hlasovania a udržiava poriadok vo volebnej
miestnosti, b) dopĺňa
zoznam voličov a odoberá voličské preukazy, c) sčítava
hlasy a vyhotovuje zápisnicu o priebehu a výsledku hlasovania, ktorú
bezodkladne predkladá príslušnej obvodnej volebnej komisii, d) odovzdáva
volebné dokumenty do úschovy obci. (5)
Ustanovenie odseku 4 písm. b) sa nevzťahuje na činnosť okrskovej
volebnej komisie utvorenej pre volebný okrsok podľa § 12 ods. 4. PIATA
ČASŤ: PODÁVANIE A REGISTRÁCIA KANDIDÁTNYCH LISTÍN §
18 Kandidátna
listina (1)
Kandidátnu listinu môže podať politická strana, ktorá je registrovaná
podľa osobitného zákona10)
tak, že ju doručí prostredníctvom svojho splnomocnenca v dvoch
rovnopisoch a v elektronickej forme najneskôr 90 dní predo dňom volieb
zapisovateľovi Ústrednej volebnej komisie. (2)
Politické strany môžu utvoriť koalíciu a podať spoločnú
kandidátnu listinu podľa odseku 1. Politická strana, ktorá je súčasťou
koalície, nemôže podať kandidátnu listinu samostatne. (3)
Kandidátna listina obsahuje a) neskrátený
názov politickej strany alebo názov koalície, b) zoznam
kandidátov, ktorý obsahuje meno, priezvisko, akademický titul, dátum
narodenia, zamestnanie, adresu trvalého pobytu kandidáta a poradie na
kandidátnej listine vyjadrené arabským číslom pri všetkých kandidátoch, c) podpis
štatutárneho orgánu politickej strany a odtlačok jej pečiatky;
na kandidátnej listine koalície sa uvedie podpis štatutárneho orgánu
každej politickej strany tvoriacej koalíciu a odtlačky ich pečiatok. (4)
Ku kandidátnej listine musí byť pripojené a)
vlastnoručne podpísané vyhlásenie každého kandidáta uvedeného na
kandidátnej listine, že súhlasí so svojou kandidatúrou, nekandiduje
na inej kandidátnej listine a nie sú mu známe prekážky voliteľnosti, b)
potvrdenie o uhradení volebnej kaucie 500 000 Sk (ďalej len
„kaucia“), c) oznámenie
o určení splnomocnenca politickej strany alebo koalície a jeho náhradníka
s uvedením ich mena, priezviska a presnej adresy, na ktorú možno doručovať
písomnosti. (5)
Na kandidátnej listine môže politická strana alebo koalícia uviesť
najviac 150 kandidátov. (6)
Na kandidátnej listine môže politická strana alebo koalícia uviesť
svoj grafický znak. (7)
Politická strana alebo koalícia uhradí kauciu najneskôr 90 dní predo
dňom volieb. Kaucia sa uhrádza na osobitný účet, ktorý na tento účel
zriadi ministerstvo. Číslo účtu oznámi zapisovateľ Ústrednej
volebnej komisie na požiadanie tej politickej strane alebo koalícii,
ktorá mieni podať kandidátnu listinu. Ministerstvo vráti uhradenú
kauciu do jedného mesiaca po vyhlásení výsledku volieb politickej
strane alebo koalícii, ak kandidátna listina politickej strany alebo
koalície nebola zaregistrovaná podľa § 20 alebo ak politická strana
alebo koalícia získala aspoň dve percentá z celkového počtu odovzdaných
platných hlasov. Kaucie, ktoré sa nevracajú, sú príjmom štátneho
rozpočtu. (8)
Splnomocnencom politickej strany alebo koalície ani jeho náhradníkom
nemôže byť kandidát. Úkonmi svojho splnomocnenca vo volebných
veciach je politická strana alebo koalícia viazaná. Nastúpenie náhradníka
na miesto splnomocnenca oznámi písomne politická strana alebo koalícia
Ústrednej volebnej komisii bezodkladne. (9)
Zapisovateľ zisťuje, či predložené
kandidátne listiny obsahujú náležitosti podľa odseku 3 a či sú k nim
pripojené písomnosti podľa odseku 4. Ak to tak nie je, vyzve
splnomocnenca politickej strany alebo koalície, aby v ním určenej
primeranej lehote kandidátnu listinu upravil alebo doplnil. (10)
Zapisovateľ predkladá kandidátne listiny Ústrednej volebnej komisii na
preskúmanie a registráciu na jej prvom zasadaní. §
19 Preskúmavanie
kandidátnych listín (1)
Ústredná volebná komisia preskúmava
predložené kandidátne listiny najneskôr 80 dní predo dňom volieb a
vyhotovuje o tom zápisnicu. Preskúmavanie kandidátnych listín vykonáva
Ústredná volebná komisia prostredníctvom svojho odborného sumarizačného
útvaru. Kandidátnu listinu, ku ktorej nie je pripojené potvrdenie o
uhradení kaucie, Ústredná volebná komisia nepreskúmava. (2)
Ústredná volebná komisia vyčiarkne z kandidátnej listiny kandidáta, a) ktorý
nespĺňa podmienky uvedené v § 3, b) pri
ktorom nie je pripojené vyhlásenie podľa § 18 ods. 4 písm. a), c) ak je
uvedený na kandidátnych listinách viacerých politických strán alebo
koalícií na tej kandidátnej listine, ku ktorej nie je pripojené vyhlásenie
podľa § 18 ods. 4 písm. a); ak kandidát podpísal vyhlásenie k viacerým
kandidátnym listinám, vyčiarkne ho na všetkých kandidátnych listinách,
d) ktorý je uvedený na kandidátnej listine nad najvyššie ustanovený
počet podľa § 18 ods. 5. §
20 Registrácia
kandidátnych listín (1)
Ústredná volebná komisia zaregistruje najneskôr 70 dní predo dňom
volieb kandidátne listiny, ktoré sú v súlade s týmto zákonom, ako aj
kandidátne listiny, ktoré boli upravené podľa §
19 ods. 2. Registrácia kandidátnych listín je podmienkou vytlačenia
hlasovacích lístkov. (2)
Ústredná volebná komisia v lehote podľa odseku 1 odmietne registráciu
kandidátnej listiny, ktorá nie je v súlade s týmto zákonom, ako aj
kandidátnu listinu, ktorú nemožno upraviť podľa § 19 ods. 2. (3)
Zapisovateľ Ústrednej volebnej komisie do 24 hodín od rozhodnutia Ústrednej
volebnej komisie doručí rozhodnutie podľa odsekov 1 a 2 dotknutej
politickej strane alebo koalícii. (4)
Proti rozhodnutiu Ústrednej volebnej komisie o registrácii kandidátnej
listiny, o registrácii kandidátnej listiny s úpravami podľa § 19 ods.
2 a proti rozhodnutiu o odmietnutí registrácie kandidátnej listiny môže
dotknutá kandidujúca politická strana alebo koalícia podať návrh na
vydanie rozhodnutia o zrušení registrácie kandidátnej listiny, o
ponechaní kandidáta na kandidátnej listine alebo návrh na vydanie
rozhodnutia o zaregistrovaní kandidátnej listiny na Najvyšší súd
Slovenskej republiky.12)
Návrh možno podať do troch dní odo dňa rozhodnutia Ústrednej
volebnej komisie. (5)
Ústredná volebná komisia po zaregistrovaní kandidátnych listín doručuje
zoznam kandidátov ministerstvu, ktoré ho prostredníctvom obvodných úradov
doručí obciam najneskôr 40 dní predo dňom volieb. Obce zabezpečia,
aby najneskôr 25 dní predo dňom volieb zoznam kandidátov dostal každý
volič. Na účely voľby poštou uverejní ministerstvo zoznam kandidátov
najneskôr 40 dní predo dňom volieb na svojej internetovej stránke. §
21 Číslovanie
kandidátnych listín Ústredná
volebná komisia bezodkladne po zaregistrovaní kandidátnych listín určí
žrebom číslo, ktorým sa označí kandidátna listina každej
politickej strany alebo koalície. Kandidátnej listine, ktorá je dodatočne
zaregistrovaná na základe rozhodnutia Najvyššieho súdu Slovenskej
republiky, pridelí Ústredná volebná komisia číslo, ktoré nasleduje
za najvyšším vyžrebovaným číslom. Vyžrebované čísla kandidátnych
listín bezodkladne písomne oznámi Ústredná volebná komisia kandidujúcim
politickým stranám a koalíciám a zabezpečí ich zverejnenie. §
22 Späťvzatie
kandidátnej listiny, vzdanie
sa a odvolanie kandidatúry (1)
Politická strana alebo koalícia môže do 48 hodín pred začatím
volieb písomne prostredníctvom splnomocnenca vziať späť svoju kandidátnu
listinu. (2)
Kandidát sa môže do 48 hodín pred začatím volieb svojej kandidatúry
písomne vzdať. Do tohto času môže jeho kandidatúru písomne odvolať
aj politická strana alebo koalícia, ktorá ho kandidovala. (3)
Späťvzatie kandidátnej listiny politickou stranou alebo koalíciou,
vzdanie sa alebo odvolanie kandidatúry treba dvojmo doručiť predsedovi
Ústrednej volebnej komisie, ktorý zabezpečí jeho uverejnenie vo volebných
miestnostiach a na internetovej stránke ministerstva. Späťvzatie kandidátnej
listiny politickou stranou alebo koalíciou, vzdanie sa alebo odvolanie
kandidatúry nemožno vziať späť. (4)
Ak sa kandidát vzdal alebo bol odvolaný po zaregistrovaní kandidátnej
listiny, zostávajú údaje o ňom na kandidátnej listine, ale pri
prideľovaní mandátov sa na neho neprihliada. §
23 Hlasovacie
lístky (1)
Hlasovací lístok sa vyhotoví pre každú politickú stranu a koalíciu,
ktorej kandidátna listina bola zaregistrovaná. (2)
Ministerstvo zabezpečí na základe zaregistrovaných kandidátnych listín
potrebný počet hlasovacích lístkov. Správnosť údajov, ktoré sa
uvedú na hlasovacom lístku, overuje Ústredná volebná komisia. Na
hlasovacom lístku musí byť uvedené vyžrebované číslo kandidátnej
listiny, názov politickej strany alebo koalície, meno a priezvisko
kandidáta, akademický titul, vek, zamestnanie a obec jeho trvalého
pobytu. Poradie kandidátov na hlasovacom lístku musí byť zhodné s
poradím na kandidátnej listine. Ak politická strana alebo koalícia na
kandidátnej listine uviedla svoj grafický znak, uvedie sa aj na
hlasovacom lístku. (3)
Hlasovacie lístky musia byť vytlačené písmom toho istého druhu a
rovnakej veľkosti, na papieri rovnakej farby a akosti a tých istých
rozmerov. Hlasovacie lístky sú opatrené odtlačkom pečiatky Ústrednej
volebnej komisie. (4)
Ministerstvo doručuje hlasovacie lístky starostom obcí prostredníctvom
obvodných úradov najneskôr 40 dní predo dňom volieb. Starostovia obcí
zabezpečia, aby boli hlasovacie lístky doručené najneskôr v deň
volieb okrskovým volebným komisiám okrem okrskovej volebnej komisie
utvorenej pre volebný okrsok podľa § 12 ods. 4. (5)
Volič, ktorý hlasuje na území Slovenskej republiky, dostane hlasovacie
lístky vo volebnej miestnosti v deň konania volieb. (6)
Ak dôjde k zrušeniu politickej strany alebo k pozastaveniu jej činnosti,10)
alebo k späťvzatiu kandidátnej listiny politickou stranou v čase po
zaregistrovaní kandidátnej listiny, hlasovacie lístky tejto politickej
strany sa nevytlačia, a ak sú vytlačené, volebné komisie zabezpečia,
aby sa voličom vo volebných miestnostiach nerozdávali; ak už boli
rozdané, pri sčítaní hlasov sa na ne neprihliada. To sa vzťahuje aj
na späťvzatie kandidátnej listiny koalíciou alebo na zrušenie, alebo
pozastavenie činnosti niektorej z politických strán tvoriacich koalíciu
po zaregistrovaní kandidátnej listiny. §
24 Vysielanie
politickej reklamy a umiestňovanie
volebných plagátov (1)
Slovenský rozhlas13)
a Slovenská televízia14)
vyhradia najviac po 30 minút vysielacieho času pre kandidujúcu politickú
stranu alebo koalíciu, spolu však najviac desať hodín vysielacieho času
na vysielanie politickej reklamy. Nárok na vysielací čas sa musí
uplatniť najneskôr päť dní pred začiatkom vysielania politickej
reklamy, inak zaniká. Zodpovednosť za obsah politickej reklamy majú
kandidujúce politické strany alebo koalície. Slovenský rozhlas a
Slovenská televízia zabezpečia zreteľné označenie a oddelenie tohto
vysielania od ostatných relácií odvysielaním oznamu, že ide o platené
vysielanie. (2)
Slovenský rozhlas a Slovenská televízia vyhradia okrem času podľa
odseku 1 desať hodín vysielacieho času na diskusné relácie. (3)
Vysielateľ, ktorý má oprávnenie na vysielanie na základe licencie15)
(ďalej len „vysielateľ s licenciou“), môže vyhradiť na vysielanie
politickej reklamy najviac po 30 minút vysielacieho času pre kandidujúcu
politickú stranu alebo koalíciu, spolu však najviac desať hodín
vysielacieho času. Zodpovednosť za obsah politickej reklamy majú
kandidujúce politické strany alebo koalície. Vysielateľ s licenciou
zabezpečí zreteľné označenie a oddelenie tohto vysielania od ostatných
relácií odvysielaním oznamu, že ide o platené vysielanie. (4)
Slovenský rozhlas, Slovenská televízia a vysielateľ s licenciou
rozdelia časy podľa odsekov 1 až 3 rovnomerne medzi kandidujúce
politické strany alebo koalície tak, aby určením času vysielania
nebola žiadna politická strana alebo koalícia znevýhodnená. (5)
Vysielateľ s licenciou môže v období podľa odseku 8 vysielať okrem
relácií podľa odseku 10 diskusné relácie so zástupcami kandidujúcich
politických strán alebo koalícií len v prípade, ak ich zaradenie do
programovej štruktúry na toto obdobie schválila Rada pre vysielanie a
retransmisiu16)
(ďalej len „rada“). Vysielateľ s licenciou je v tom prípade povinný
predložiť rade najneskôr 30 dní pred začiatkom vysielania projekt relácie,
ktorý musí okrem iného obsahovať aj spôsob takého výberu účastníkov
diskusií, aby nebola žiadna politická strana alebo koalícia znevýhodnená.
Zaradenie takejto relácie sa nepovažuje za zmenu programovej služby.17) (6)
Spory týkajúce sa rovnosti rozdelenia a určenia času na
vysielanie politickej reklamy alebo na účasť v diskusných reláciách
rieši Ústredná volebná komisia. Jej rozhodnutie v tejto veci je záväzné. (7)
Náklady na politickú reklamu vo vysielaní Slovenského rozhlasu,
Slovenskej televízie a vysielateľa s licenciou uhrádzajú kandidujúce
politické strany alebo koalície. Slovenský rozhlas, Slovenská televízia
a vysielateľ s licenciou sú povinní zabezpečiť pre všetky
kandidujúce politické strany alebo koalície rovnaké podmienky nákupu
vysielacieho času a rovnaké cenové a platobné podmienky. (8)
Vysielanie politickej reklamy sa začína 21 dní predo dňom volieb. (9)
Politickú reklamu je zakázané vysielať v čase, ktorý je v
rozhlasovom a televíznom vysielaní vyhradený na reklamu. Na čas
poskytnutý vo vysielaní politickej reklame sa nevzťahujú obmedzenia časového
rozsahu vysielanej reklamy podľa osobitného predpisu.18) (10)
Za politickú reklamu sa nepovažuje vysielanie spravodajských a
publicistických relácií, ak sa realizujú spôsobom a za okolností ako
v čase mimo obdobia podľa odseku 8 a sú v súlade s programovou službou.17) (11)
Vysielanie iných relácií okrem spravodajských a publicistických relácií
podľa odsekov 2, 5 a 10 a vysielanie politickej reklamy podľa
odsekov 1 a 3, ktoré by mohli ovplyvniť hlasovanie voličov v prospech
alebo v neprospech kandidujúcej politickej strany alebo koalície, je zakázané. (12)
Porušenie pravidiel vysielania politickej reklamy podľa tohto zákona sa
postihuje podľa osobitných predpisov.19) (13)
Obec vyhradí miesta, na ktorých možno 21 dní pred voľbami umiestňovať
volebné plagáty a iné nosiče informácií; vyhradená plocha musí
zodpovedať zásadám rovnosti kandidujúcich politických strán alebo
koalícií. (14)
V deň volieb je až do skončenia hlasovania zakázané zverejňovať výsledky
volebných prieskumov. ŠIESTA
ČASŤ: VOĽBY Vyhlásenie
volieb a čas ich konania (1)
Voľby sa konajú na celom území Slovenskej republiky v jeden deň v
sobotu. (2)
Voľby vyhlasuje predseda Národnej rady Slovenskej republiky. Predseda Národnej
rady Slovenskej republiky vyhlási voľby a určí deň volieb najneskôr
110 dní pred ich konaním. Vyhlásenie volieb sa uverejňuje v Zbierke zákonov
Slovenskej republiky a na internetovej stránke ministerstva. (3)
Voľby sa konajú v určený deň od 7.00 do 22.00 hodiny. Ak to miestne
podmienky vyžadujú, môže starosta určiť začiatok hlasovania na skoršiu
hodinu, najviac však o dve hodiny. §
26 Informovanie
voličov Obec
najneskôr 50 dní predo dňom volieb určí čas a miesto konania volieb
v obci, a ak sa na území obce zriadilo viac volebných okrskov, určí
aj časti obce patriace k jednotlivým volebným okrskom. Obec najneskôr
25 dní predo dňom volieb zašle každému voličovi zapísanému v
zozname voličov, okrem voliča, ktorý je zapísaný v osobitnom zozname
voličov, oznámenie, v ktorom uvedie čas konania volieb, volebný okrsok
a miesto, kde môže volič voliť; v oznámení upozorní aj na povinnosť
preukázať sa pred hlasovaním preukazom totožnosti, ktorým je na účely
tohto zákona občiansky preukaz. §
27 Spôsob
voľby (1)
Volič môže voliť na území Slovenskej republiky a) vo
volebnom okrsku, v ktorého zozname voličov je zapísaný, alebo b) v
ktoromkoľvek inom volebnom okrsku na základe voličského preukazu okrem
volebného okrsku utvoreného podľa § 12 ods. 4. (2)
Mimo územia Slovenskej republiky môže volič voliť prostredníctvom pošty. (3)
Prostredníctvom pošty môže voliť a) volič,
ktorý nemá trvalý pobyt na území Slovenskej republiky a ktorý bol na
základe žiadosti zapísaný do osobitného zoznamu voličov podľa §
10, b) volič,
ktorý má trvalý pobyt na území Slovenskej republiky, v čase volieb
sa zdržiava mimo jej územia a o voľbu prostredníctvom pošty požiada
obec, v ktorej má trvalý pobyt. Voľby
na území Slovenskej republiky §
28 Prípravy
vo volebnej miestnosti Pred
začiatkom volieb predseda okrskovej volebnej komisie za prítomnosti členov
komisie skontroluje volebnú schránku a prenosnú volebnú schránku a potom
obidve schránky zapečatí. Skontroluje aj vybavenie volebnej miestnosti,
či sú pripravené dva rovnopisy zoznamu voličov a dostačujúci počet
hlasovacích lístkov a nepriehľadných obálok rovnakej veľkosti,
akosti a farby, opatrených odtlačkom úradnej pečiatky obce (ďalej len
„obálka“). Potom vyhlási hlasovanie za začaté. §
29 Priestory
na úpravu hlasovacích lístkov (1)
Volebné miestnosti sú upravené tak, aby bola zaručená tajnosť
hlasovania. Každý volič s hlasovacími lístkami musí prejsť
osobitným priestorom vyhradeným na ich úpravu. Počet týchto
priestorov určí obec s prihliadnutím na počet voličov vo volebnom
okrsku. (2)
V priestore na úpravu hlasovacích lístkov nesmie byť súčasne s voličom
nikto prítomný, ak tento zákon neustanovuje inak. §
30 Hlasovanie (1)
Voliči predstupujú pred okrskovú volebnú komisiu a hlasujú osobne.
Zastúpenie nie je prípustné. Členovia okrskovej volebnej komisie nesmú
voličom upravovať hlasovacie lístky. (2)
Volič po príchode do volebnej miestnosti preukáže svoju totožnosť a
po zázname v oboch rovnopisoch zoznamu voličov dostane od okrskovej
volebnej komisie hlasovacie lístky a prázdnu obálku. Ak volič nepredloží
občiansky preukaz, hlasovanie sa mu neumožní. (3)
Voliča, ktorý sa dostavil do volebnej miestnosti s voličským
preukazom, zapíše okrsková volebná komisia po predložení občianskeho
preukazu do oboch rovnopisov zoznamu voličov. Zápis podpíše predseda
komisie; voličský preukaz sa pripojí k prvému rovnopisu zoznamu voličov.
Potom komisia vydá voličovi hlasovacie lístky a prázdnu obálku. (4)
Voliča, ktorý sa v deň volieb dostaví do príslušnej volebnej
miestnosti podľa miesta trvalého pobytu a nie je zapísaný v
zozname voličov, dopíše okrsková volebná komisia do oboch rovnopisov
zoznamu voličov na základe predloženého občianskeho preukazu. Zápis
podpíše predseda komisie. Potom komisia vydá voličovi hlasovacie lístky
a prázdnu obálku. (5)
Po tom, čo volič dostal hlasovacie lístky a obálku, vstúpi do
priestoru určeného na úpravu hlasovacích lístkov. V priestore na úpravu
hlasovacích lístkov vloží volič do obálky jeden hlasovací lístok.
Na hlasovacom lístku, ktorý vkladá do obálky, môže zakrúžkovaním
poradového čísla najviac u štyroch kandidátov uvedených na jednom
hlasovacom lístku vyznačiť, ktorému z kandidátov dáva prednosť. Na
iné úpravy hlasovacieho lístka sa neprihliada. (6)
Volič, ktorý nemôže sám upraviť hlasovací lístok pre zdravotné
postihnutie alebo preto, že nemôže čítať alebo písať, má právo
vziať so sebou do priestoru určeného na úpravu hlasovacích lístkov
iného voliča, nie však člena okrskovej volebnej komisie, aby zaňho
hlasovací lístok podľa jeho pokynov upravil a vložil do obálky. (7)
Volič hlasuje tak, že po opustení priestoru určeného na úpravu
hlasovacích lístkov vloží obálku pred okrskovou volebnou komisiou do
volebnej schránky. Voličovi, ktorý sa neodobral do tohto priestoru,
komisia hlasovanie neumožní. (8)
Zo závažných, najmä zdravotných dôvodov možno okrskovú volebnú
komisiu požiadať o to, aby volič mohol hlasovať mimo volebnej
miestnosti, a to len v územnom obvode volebného okrsku, pre ktorý
bola okrsková volebná komisia zriadená. V takom prípade okrsková
volebná komisia vyšle k voličovi aspoň dvoch svojich členov s
prenosnou volebnou schránkou, hlasovacími lístkami a obálkou; vyslaní
členovia okrskovej volebnej komisie zabezpečia, aby bola zachovaná
tajnosť hlasovania. Okrsková volebná komisia vyznačí účasť týchto
voličov na hlasovaní v oboch rovnopisoch zoznamu voličov ihneď po návrate
členov komisie vyslaných s prenosnou volebnou schránkou do
volebnej miestnosti. (9)
Za voliča, ktorý nemôže pre zdravotné postihnutie sám vložiť obálku
do volebnej schránky, môže ju na jeho požiadanie a v jeho prítomnosti
do nej vložiť iný volič, nie však člen okrskovej volebnej komisie. §
31 Poriadok
vo volebnej miestnosti (1)
Za poriadok vo volebnej miestnosti zodpovedá predseda okrskovej volebnej
komisie, počas jeho neprítomnosti jej podpredseda. (2)
Pokyny predsedu okrskovej volebnej
komisie alebo jej podpredsedu na zachovanie poriadku vo volebnej
miestnosti a dôstojný priebeh hlasovania sú záväzné pre všetkých
prítomných. (3)
Vo volebnej miestnosti majú právo byť prítomné, okrem členov
okrskovej volebnej komisie, jej zapisovateľa, členov volebných komisií
vyšších stupňov, členov ich odborných sumarizačných útvarov a
voličov, aj iné osoby, ktoré prejavili záujem o sledovanie priebehu
volieb a sčítania hlasov, a pozorovatelia vyslaní medzinárodnými
organizáciami. Tieto osoby možno z volebnej miestnosti vylúčiť,
len ak by bol ohrozený verejný poriadok, alebo z dôvodov kapacitných
možností volebnej miestnosti. (4)
Vo volebnej miestnosti je neprípustné presviedčanie v prospech kandidujúcich
politických strán, koalícií alebo kandidátov. §
32 Prerušenie
hlasovania Ak
nastanú okolnosti, ktoré znemožňujú začať hlasovanie, pokračovať
v ňom alebo ho skončiť, môže okrsková volebná komisia odročiť začatie
hlasovania na neskoršiu hodinu alebo predĺžiť čas hlasovania. Celkový
čas hlasovania ustanovený v § 25 ods. 3 sa však týmto opatrením
nesmie skrátiť. Okrsková volebná komisia o takom opatrení upovedomí
voličov spôsobom v mieste obvyklým. Ak sa hlasovanie preruší, zapečatí
okrsková volebná komisia volebné dokumenty a volebné schránky. Pri opätovnom
začatí hlasovania okrsková volebná komisia overí neporušenosť pečatí.
Okolnosti, ktoré znemožnili začať hlasovanie, pokračovať v ňom
alebo ho skončiť, ako aj neporušenosť pečatí uvedie okrsková volebná
komisia v zápisnici o priebehu a výsledku hlasovania vo volebnom
okrsku. §
33 Skončenie
hlasovania Po
uplynutí času určeného na hlasovanie môžu hlasovať už len tí voliči,
ktorí sú vo volebnej miestnosti alebo pred ňou. Potom sa volebná
miestnosť uzavrie a predseda okrskovej volebnej komisie vyhlási
hlasovanie za skončené. §
34 Voľba
poštou voličmi, ktorí nemajú trvalý pobyt na území Slovenskej
republiky (1)
Voličom, ktorí nemajú trvalý pobyt na území Slovenskej republiky a
ktorí boli zapísaní do osobitného zoznamu voličov podľa § 10, zašle
Mestská časť Bratislava-Petržalka najneskôr 35 dní predo dňom
volieb na adresu miesta pobytu v cudzine a)
obálku podľa § 28, b)
hlasovacie lístky, c)
návratnú obálku, d)
poučenie o spôsobe hlasovania. (2)
Návratná obálka musí byť označená heslom „VOĽBA POŠTOU“. Musí
byť na nej uvedená adresa sídla Miestneho úradu Mestskej časti
Bratislava-Petržalka ako adresáta a adresa voliča podľa § 10 ods. 2 písm.
c) ako odosielateľa. (3)
Na hlasovanie sa ustanovenie § 30 ods. 5 vzťahuje primerane. (4)
Po vložení hlasovacieho lístka do obálky vloží volič zalepenú obálku
do návratnej obálky a odošle ju poštou. Poštovné uhrádza volič. (5)
Do výsledku hlasovania sa započítavajú hlasy na hlasovacích lístkoch,
ktoré boli doručené najneskôr v posledný pracovný deň predo dňom
volieb. (6)
Doručené návratné obálky a osobitný zoznam voličov podľa § 10
odovzdá Mestská časť Bratislava-Petržalka okrskovej volebnej komisii
utvorenej pre volebný okrsok podľa § 12 ods. 4 v deň volieb. (7)
Okrsková volebná komisia utvorená pre volebný okrsok podľa § 12 ods.
4 za prítomnosti zástupcu Mestskej časti Bratislava-Petržalka zakrúžkuje
v osobitnom zozname voličov poradové čísla voličov, ktorí
zaslali návratnú obálku. Potom otvorí návratné obálky a po vybratí
obálok s hlasovacími lístkami zástupca Mestskej časti Bratislava-Petržalka
tieto obálky vloží do volebnej schránky. (8)
Okrsková volebná komisia utvorená pre volebný okrsok podľa § 12 ods.
4 začne zisťovať výsledky hlasovania bezprostredne po vložení obálok
do volebnej schránky. (9)
Na postup pri zisťovaní výsledkov hlasovania vo volebnom okrsku sa vzťahujú
ustanovenia § 36 až 40. (10)
Pri voľbe poštou voličmi, ktorí nemajú trvalý pobyt na území
Slovenskej republiky, sa ustanovenia § 28 až 33 nepoužijú. §
35 Voľba
poštou voličmi, ktorí majú trvalý pobyt na území Slovenskej
republiky a
v čase volieb sa zdržiavajú mimo jej územia (1)
Volič, ktorý má trvalý pobyt na území Slovenskej republiky a v čase
volieb sa zdržiava mimo jej územia, môže písomne požiadať obec
trvalého pobytu o voľbu poštou. Žiadosť musí byť doručená
najneskôr 50 dní predo dňom volieb. (2)
Obec zašle voličovi najneskôr 35 dní predo dňom volieb na ním určenú
adresu pobytu v cudzine a)
obálku podľa § 28, b)
hlasovacie lístky, c)
návratnú obálku, d)
poučenie o spôsobe hlasovania. (3)
Návratná obálka musí byť označená heslom „VOĽBA POŠTOU“. Musí
byť na nej uvedená adresa sídla obecného úradu obce ako adresáta a
adresa voliča v cudzine ako odosielateľa. (4)
Na hlasovanie sa ustanovenie § 30 ods. 5 vzťahuje primerane. (5)
Po vložení hlasovacieho lístka do obálky vloží volič zalepenú obálku
do návratnej obálky a odošle ju poštou. Poštovné uhrádza volič. (6)
Do výsledku hlasovania sa započítavajú hlasy na hlasovacích lístkoch,
ktoré boli doručené najneskôr v posledný pracovný deň predo dňom
volieb. (7)
Návratné obálky doručené v lehote podľa odseku 6 odovzdá obec príslušnej
okrskovej volebnej komisii najneskôr do skončenia hlasovania. (8)
Okrsková volebná komisia za prítomnosti zástupcu obce zakrúžkuje
poradové čísla voličov a vyznačí voľbu poštou v zozname voličov.
Potom otvorí návratné obálky a po vybratí obálok s hlasovacími lístkami
zástupca obce tieto obálky vloží do volebnej schránky. Zistenie
a vyhlásenie výsledkov hlasovania §
36 Sčítanie
hlasov v okrskovej volebnej komisii (1)
Po skončení hlasovania dá predseda
okrskovej volebnej komisie zapečatiť zvyšné nepoužité hlasovacie lístky
a obálky a otvoriť volebnú schránku. Ak okrsková volebná komisia na
žiadosť občanov použila aj prenosnú volebnú schránku, obsah schránok
po ich otvorení zmieša. (2)
Okrsková volebná komisia vyberie obálky
s hlasovacími lístkami z volebnej schránky, sčíta obálky a porovná
ich počet so záznamami v zozname voličov. Obálky, ktoré nemajú náležitosti
podľa § 28, a hlasovacie lístky, ktoré neboli v obálke, okrsková
volebná komisia vylúči. (3)
Po vybratí hlasovacích lístkov z obálok okrsková volebná komisia
rozdelí a sčíta hlasovacie lístky, ktoré boli odovzdané pre
jednotlivé politické strany alebo koalície, vylúči neplatné
hlasovacie lístky a zistí, koľko voličov politickej strany alebo koalície
využilo právo prednostného hlasu. Ďalej okrsková volebná komisia sčíta
prednostné hlasy, ktoré boli odovzdané jednotlivým kandidátom na
hlasovacích lístkoch. (4)
Každý člen okrskovej volebnej komisie môže nazrieť do hlasovacích lístkov.
Predseda okrskovej volebnej komisie kontroluje správnosť sčítania
hlasov. §
37 Posudzovanie
hlasovacích lístkov (1)
Hlasovacie lístky, na ktorých sú mená kandidátov prečiarknuté,
menené alebo dopisované, sú platné. Na také úpravy sa neprihliada.
Ak volič dal na hlasovacom lístku prednostný hlas viac ako štyrom
kandidátom, taký hlasovací lístok sa počíta v prospech politickej
strany alebo koalície, na prednostné hlasy sa však neprihliada. (2)
Hlasovacie lístky, ktoré nie sú na predpísanom tlačive, a hlasovacie
lístky politických strán alebo koalícií podľa § 23 ods. 6 sú
neplatné. Ak je v obálke niekoľko hlasovacích lístkov v prospech rôznych
politických strán alebo koalícií, sú všetky tieto hlasovacie lístky
neplatné. Ak je v obálke viac hlasovacích lístkov tej istej politickej
strany alebo koalície, počítajú sa ako jeden hlas; ak sa na niektorom
z týchto hlasovacích lístkov vykonala prednostná voľba, prihliada sa
na ten hlasovací lístok, na ktorom bolo odovzdaných viac prednostných
hlasov; ak však bol odovzdaný na viacerých hlasovacích lístkoch
rovnaký počet prednostných hlasov, nie však pre tých istých kandidátov,
na prednostné hlasy sa neprihliada. (3)
Ak vzniknú pochybnosti o platnosti obálky, hlasovacieho lístka alebo
prednostného hlasu, rozhoduje s konečnou platnosťou okrsková volebná
komisia. §
38 Zápisnica
o priebehu a výsledku hlasovania vo volebnom okrsku (1)
Okrsková volebná komisia vyhotovuje dvojmo zápisnicu o priebehu a výsledku
hlasovania vo volebnom okrsku. Zápisnicu podpisuje predseda a ostatní členovia
komisie. Ak niektorý z členov okrskovej volebnej komisie zápisnicu
nepodpísal, uvedie dôvody nepodpísania. (2)
Zápisnica o priebehu a výsledku hlasovania vo volebnom okrsku obsahuje a) čas začiatku
a skončenia hlasovania, prípadne jeho prerušenie, b) počet
voličov zapísaných v zozname voličov vo volebnom okrsku, c) počet
voličov, ktorí sa zúčastnili na hlasovaní, d) počet
voličov, ktorí odovzdali obálku podľa § 30, e) počet
voličov, ktorí zaslali návratnú obálku z cudziny, f) počet
platných hlasov odovzdaných pre každú politickú stranu alebo koalíciu, g) počet
voličov politickej strany alebo koalície, ktorí využili právo
prednostného hlasu, h) počet
platných prednostných hlasov odovzdaných pre jednotlivých kandidátov
podľa politických strán alebo koalícií. §
39 Skončenie
činnosti v okrskovej volebnej komisii (1)
Po sčítaní hlasov a podpísaní oboch rovnopisov zápisnice o priebehu
a výsledku hlasovania vo volebnom okrsku predseda okrskovej volebnej
komisie oznamuje výsledky hlasovania a jedno vyhotovenie zápisnice doručuje
bezodkladne obvodnej volebnej komisii a počká na jej pokyn na skončenie
činnosti. (2)
Okrsková volebná komisia zapečatí odovzdané hlasovacie lístky, obálky
a oba rovnopisy zoznamu voličov a odovzdá ich spolu s ostatnými volebnými
dokumentmi obci do úschovy. §
40 Overovanie
zápisníc obvodnou volebnou komisiou Obvodná
volebná komisia zhromažďuje zápisnice okrskových volebných komisií
o priebehu a výsledku hlasovania vo volebnom okrsku a prostredníctvom
svojho odborného sumarizačného útvaru overí ich úplnosť. Ak vzniknú
pochybnosti o údajoch uvedených v zápisnici, má právo vyžiadať si
od okrskovej volebnej komisie vysvetlivky a iné informácie; zjavné
chyby opraví po dohode s okrskovou volebnou komisiou sama, inak požiada
okrskovú volebnú komisiu, aby sa znova zišla a odstránila nedostatky.
Pri tejto činnosti môžu byť prítomní členovia a zapisovatelia
volebných komisií, členovia ich odborných sumarizačných útvarov,
pozorovatelia vyslaní medzinárodnými organizáciami a iné osoby, ktorým
na to dala povolenie obvodná volebná komisia. §
41 Zápisnica
obvodnej volebnej komisie o priebehu a výsledku hlasovania (1)
Obvodná volebná komisia vyhotovuje dvojmo zápisnicu o priebehu a výsledku
hlasovania. Zápisnicu podpisuje predseda a ostatní členovia komisie. Ak
niektorý z členov obvodnej volebnej komisie zápisnicu nepodpísal,
uvedie dôvody nepodpísania. (2)
Zápisnica obvodnej volebnej komisie o priebehu a výsledku
hlasovania obsahuje a) počet
volebných okrskov a počet okrskových volebných komisií, ktoré
zaslali výsledok hlasovania, b) počet
voličov zapísaných v zozname voličov, c) počet
voličov, ktorí sa zúčastnili na hlasovaní, d) počet
voličov, ktorí odovzdali obálku podľa § 30, e) počet
voličov, ktorí zaslali návratnú obálku z cudziny, f) počet
platných hlasov odovzdaných pre každú politickú stranu alebo koalíciu, g) počet
voličov politickej strany alebo koalície, ktorí využili právo
prednostného hlasu, h) počet
platných prednostných hlasov odovzdaných pre jednotlivých kandidátov
podľa politických strán alebo koalícií. (3)
Po podpísaní oboch vyhotovení zápisnice o priebehu a výsledku
hlasovania predseda obvodnej volebnej komisie doručuje bezodkladne jedno
vyhotovenie zápisnice Ústrednej volebnej komisii. Ostatné volebné
dokumenty odovzdáva do úschovy obvodnému úradu. §
42 Podmienky
prideľovania mandátov (1)
Ústredná volebná komisia zisťuje, koľko platných hlasov celkove bolo
odovzdaných pre každú politickú stranu a koalíciu. (2)
Ústredná volebná komisia ďalej zistí, a) ktoré
politické strany získali menej ako päť percent z celkového počtu
odovzdaných platných hlasov, b) ktoré
koalície zložené z dvoch alebo troch politických strán získali menej
ako sedem percent z celkového počtu odovzdaných platných hlasov, c) ktoré
koalície zložené najmenej zo štyroch politických strán získali
menej ako desať percent z celkového počtu odovzdaných platných
hlasov. (3)
Pri ďalšom zisťovaní volebných výsledkov a prideľovaní mandátov
na politické strany a koalície podľa odseku 2 a hlasy pre ne odovzdané
Ústredná volebná komisia neprihliada. (4)
Ak Ústredná volebná komisia zistí, že požiadavky podľa odseku 2
nesplnila žiadna politická strana a žiadna koalícia, zníži, a) ak ide
o politické strany, hranicu piatich percent na hranicu štyroch percent, b) ak
ide o koalície podľa odseku 2 písm. b), hranicu siedmich percent na
hranicu šiestich percent, c) ak ide
o koalície podľa odseku 2 písm. c), hranicu desiatich percent na
hranicu deviatich percent tak, aby sa pri ďalšom zisťovaní volebných
výsledkov a prideľovaní mandátov mohlo prihliadať aspoň na dve
politické strany alebo na dve koalície alebo aspoň na jednu politickú
stranu a na jednu koalíciu. §
43 Prideľovanie
mandátov (1)
Súčet platných hlasov odovzdaných pre postupujúce politické strany
alebo koalície sa vydelí číslom 151 (počet mandátov zväčšený o
číslo jeden). Číslo, ktoré vyšlo týmto delením, zaokrúhlené na
celé číslo je republikovým volebným číslom. (2)
Celkový počet platných hlasov, ktorý dostala politická strana alebo
koalícia, sa delí republikovým volebným číslom a politickej strane
alebo koalícii sa pridelí toľko mandátov, koľkokrát je republikové
volebné číslo obsiahnuté v súčte platných hlasov, ktoré táto
politická strana alebo koalícia získala. (3)
Ak sa takým spôsobom pridelil o jeden mandát viac, než sa mal prideliť,
odpočíta sa prebytočný mandát tej politickej strane alebo koalícii,
ktorá vykázala najmenší zostatok delenia. Pri rovnakom zostatku
delenia sa mandát odpočíta politickej strane alebo koalícii, ktorá získala
menší počet hlasov. Ak je počet platných hlasov rovnaký, rozhodne žreb. (4)
Ak neboli tým spôsobom pridelené všetky mandáty alebo ak politická
strana alebo koalícia kandidovala menej kandidátov, ako jej má byť
pridelených mandátov, Ústredná volebná komisia pridelí tieto mandáty
postupne tým politickým stranám alebo koalíciám, ktoré majú najväčší
zostatok delenia. Pri rovnosti zostatkov hlasov sa pridelí mandát
politickej strane alebo koalícii, ktorá získala väčší počet
hlasov. Ak je aj počet hlasov rovnaký, rozhodne žreb. (5)
V rámci jednotlivých politických strán alebo koalícií kandidáti
dostanú mandáty pridelené strane v poradí, v akom sú uvedení na
hlasovacom lístku. Ak však voliči, ktorí odovzdali platný hlas pre túto
politickú stranu alebo koalíciu, využili právo prednostného hlasu,
dostane najskôr mandát ten z kandidátov, ktorý získal najmenej tri
percentá prednostných hlasov z celkového počtu platných hlasov
odovzdaných pre politickú stranu alebo koalíciu. Ak politickej strane
alebo koalícii je pridelených viac mandátov a viac kandidátov splnilo
podmienku podľa predchádzajúcej vety, mandáty dostanú kandidáti
postupne v poradí podľa najvyššieho počtu získaných prednostných
hlasov. Ak je rovnosť prednostných hlasov, je rozhodujúce poradie na
hlasovacom lístku. (6)
Kandidáti, ktorí nedostali mandát, sa stávajú náhradníkmi. §
44 Zápisnica
Ústrednej volebnej komisie a zverejnenie výsledkov volieb (1)
Po rozdelení mandátov Ústredná volebná komisia vyhotovuje o výsledkoch
volieb zápisnicu, ktorú podpisuje predseda a ostatní členovia komisie.
Ak niektorý z členov Ústrednej volebnej komisie zápisnicu nepodpísal,
uvedie dôvody nepodpísania. (2)
Zápisnica o výsledku volieb obsahuje a) počet
voličov zapísaných v zoznamoch voličov, b) počet
voličov, ktorí sa zúčastnili na hlasovaní, c) počet
voličov, ktorí odovzdali obálku podľa § 30, d) počet
voličov, ktorí zaslali návratnú obálku z cudziny, e) počet
platných hlasov odovzdaných pre každú kandidátnu listinu, f) mená a
priezviská kandidátov, ktorí boli z jednotlivých kandidátnych
listín zvolení za poslancov, spolu s údajmi o výsledkoch prednostného
hlasovania, ako aj mená a priezviská kandidátov, ktorí sa stali náhradníkmi. (3)
Ústredná volebná komisia zverejňuje celkové výsledky volieb po podpísaní
zápisnice o výsledkoch volieb; môže zverejňovať aj priebežné výsledky
volieb. §
45 Osvedčenie
o zvolení Ústredná
volebná komisia vydá kandidátom zvoleným za poslancov osvedčenie o
zvolení. §
46 Nové
voľby Ak
Ústavný súd Slovenskej republiky vyhlási voľby za neplatné alebo zruší
výsledok volieb, predseda Národnej rady Slovenskej republiky vyhlási
nové voľby do Národnej rady Slovenskej republiky; nové voľby vyhlási
do 30 dní od uverejnenia nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky v
Zbierke zákonov Slovenskej republiky. §
47 Nastupovanie
náhradníkov (1)
Ak sa uprázdni počas volebného obdobia mandát, nastupuje náhradník
tej istej politickej strany alebo koalície podľa poradia, v akom bol
uvedený na kandidátnej listine. Ak však boli na kandidátnej listine
uplatnené prednostné hlasy, nastupuje z kandidátov, ktorí získali
aspoň tri percentá prednostných hlasov, ten kandidát, ktorý dostal
najvyšší počet prednostných hlasov. (2)
Ak nie je náhradník tej istej politickej strany alebo koalície, zostane
mandát neobsadený do konca volebného obdobia. (3)
Ak bola politická strana zrušená,20)
náhradník nenastupuje a mandát zostáva neobsadený až do konca volebného
obdobia. (4)
Ak bola činnosť politickej strany
pozastavená,21)
v čase pozastavenia náhradník nenastupuje. (5)
Ak sa mandát poslanca neuplatňuje, pretože poslanec bol vymenovaný do
funkcie člena vlády Slovenskej republiky, vedúceho Kancelárie
prezidenta Slovenskej republiky, vedúceho ústredného orgánu štátnej
správy, ktorý nie je členom vlády Slovenskej republiky, štátneho
tajomníka, riaditeľa Slovenskej informačnej služby22)
(ďalej len „funkcia“), alebo ak je poslanec vo výkone väzby,23)
nastupuje náhradník. (6)
Nastúpenie náhradníka vyhlási predseda Národnej rady Slovenskej
republiky do 15 dní po dni, v ktorom sa mandát uprázdnil, alebo keď
nastala skutočnosť podľa odseku 5. Náhradníkovi odovzdá osvedčenie
o tom, že sa stal poslancom, a od ktorého dňa; náhradníkovi podľa
odseku 5 sa v osvedčení uvedie aj to, že jeho mandát poslanca trvá
len počas výkonu funkcie tej osoby, na ktorej neuplatňovaný mandát
nastúpil ako náhradník, alebo len počas výkonu väzby toho poslanca,
na ktorého neuplatňovaný mandát nastúpil ako náhradník. Po zániku
mandátu náhradníka zostáva náhradník na tej istej kandidátnej
listine a v pôvodnom poradí. SIEDMA
ČASŤ: OPATRENIA NA ZABEZPEČENIE VOLIEB §
48 Prostriedky
na činnosť volebných komisií (1)
Prostriedky potrebné na činnosť volebných komisií zabezpečujú a)
pre okrskové volebné komisie obce, v ktorých obvode sú zriadené, b)
pre obvodné volebné komisie obvodné úrady. (2)
Osoby na organizačnú a technickú prípravu volieb a na ich vykonanie
zabezpečujú obce a obvodné úrady. §
49 Spolupráca
orgánov verejnej moci Orgány
verejnej moci sú povinné spolupracovať pri vykonávaní tohto zákona. §
50 Nároky
členov volebných komisií (1)
Člen volebnej komisie nesmie byť pre výkon svojej funkcie obmedzený v
právach a nárokoch vyplývajúcich z jeho pracovného pomeru alebo
obdobného pracovného vzťahu, alebo štátnozamestnaneckého pomeru;
predovšetkým má nárok na pracovné voľno s náhradou mzdy alebo platu
v sume jeho priemerného zárobku, prípadne ak ide o samostatne zárobkovo
činnú osobu, na náhradu, ktorá sa rovná pomernej časti minimálnej
mzdy zamestnancov v pracovnom pomere odmeňovaných mesačnou mzdou. (2)
Zamestnávateľ, ktorý vyplatil náhradu mzdy alebo platu podľa odseku
1, má nárok, aby mu bola vyplatená suma uhradená. Zamestnávateľ nárok
na jej úhradu a samostatne zárobkovo činná osoba nárok na náhradu
podľa odseku 1 uplatnia a) na ministerstve vnútra, ak ide o členov
Ústrednej volebnej komisie, b) na príslušnom obvodnom úrade, ak ide o členov
obvodnej volebnej komisie, c) v príslušnej obci, ak ide o členov
okrskovej volebnej komisie. (3)
Náhradu podľa odseku 1 vyplatí príslušný orgán do 30 dní od
uplatnenia nároku. (4)
Člen a zapisovateľ okrskovej volebnej komisie majú v deň konania
volieb nárok na odmenu, ak v tento deň nemajú nárok na náhradu
mzdy alebo platu, a samostatne zárobkovo činné osoby nárok na náhradu
podľa odseku 1. Výška odmeny za výkon funkcie člena a zapisovateľa
okrskovej volebnej komisie na deň konania volieb sa ustanovuje v sume,
ktorá pripadá na jeden pracovný deň z priemernej mesačnej mzdy
zamestnanca v národnom hospodárstve za predposledný kalendárny štvrťrok
pred kalendárnym štvrťrokom, v ktorom sa konajú voľby. Odmenu vypláca
obec. (5)
Výkon funkcie člena volebnej komisie a výkon funkcie zapisovateľa
okrskovej volebnej komisie nie je výkonom inej zárobkovej činnosti podľa
osobitného predpisu.24) §
51 Nároky
kandidátov (1)
Okolnosť, že niekto je kandidátom, mu nesmie byť na ujmu v jeho
pracovnoprávnych alebo obdobných vzťahoch, alebo štátnozamestnaneckých
vzťahoch. (2)
Kandidát má právo, aby mu ten, u koho je v pracovnom pomere alebo
v obdobnom pracovnom vzťahu, alebo štátnozamestnaneckom pomere,
poskytol pracovné voľno alebo umožnil čerpať dovolenku v rozsahu
najmenej 21 dní predo dňom konania volieb. §
52 Úhrada
výdavkov spojených s voľbami (1)
Výdavky spojené s voľbami sa uhrádzajú zo štátneho rozpočtu. Zo štátneho
rozpočtu sa neuhrádzajú výdavky voličov spojené s doručovaním
hlasovacích lístkov poštou. (2)
Výdavky na činnosť okrskovej volebnej komisie sa poskytujú obci z
rozpočtu ministerstva.25) (3)
Každá politická strana alebo koalícia znáša náklady na vysielanie
politickej reklamy podľa
§ 24. (4)
Po overení volieb poslancov Národnou radou Slovenskej republiky oznámi
predseda Národnej rady Slovenskej republiky Ministerstvu financií
Slovenskej republiky údaje o počtoch platných hlasov odovzdaných pre
jednotlivé politické strany alebo koalície. Politickej strane alebo
koalícii, ktorá vo voľbách získala viac ako tri percentá z celkového
počtu odovzdaných platných hlasov v rámci Slovenskej republiky, uhradí
sa za každý takýto hlas zo štátneho rozpočtu Slovenskej republiky príspevok
vo výške 1 % priemernej nominálnej mesačnej mzdy v hospodárstve za
kalendárny rok predchádzajúci roku, v ktorom sa konajú voľby do Národnej
rady Slovenskej republiky. §
53 Lehoty Na
plynutie lehôt podľa tohto zákona sa nevzťahujú ustanovenia všeobecných
predpisov o správnom konaní.26) §
54 Opatrenia
proti nečinnosti Ak
obec alebo jej orgány nesplnia úlohy podľa § 12 ods. 1 a 4, § 14 ods.
2 písm. c), § 17 ods.
2 a 3, § 23 ods. 4, § 24 ods. 13, § 26 a § 48 ods. 1 písm. a) a ods.
2, bezodkladne zabezpečí ich splnenie prednosta obvodného úradu na náklady
obce. ÔSMA
ČASŤ SPOLOČNÉ,
PRECHODNÉ A ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA §
55 Splnomocňovacie
ustanovenia (1)
Ministerstvo a) zabezpečuje
tlač hlasovacích lístkov, metodických a informačných materiálov, príručiek
a obálky, b) zabezpečuje
vybavenie volebných miestností, c) usmerňuje
obce a orgány miestnej štátnej správy pri 1.
utváraní volebných okrskov, 2.
zostavovaní zoznamov voličov, 3.
úschove hlasovacích lístkov a iných volebných dokumentov. (2)
Štatistický úrad Slovenskej republiky po dohode s ministerstvom vydáva
metodiku spracovania výsledkov hlasovania. §
56 Na
opatrenia vykonané príslušnými orgánmi štátnej správy a obcami na
prípravu vykonania tohto zákona už v čase pred začiatkom jeho účinnosti,
ak neodporujú tomuto zákonu, sa hľadí tak, akoby boli vykonané za
jeho účinnosti. §
57 Zrušovacie
ustanovenie Zrušuje
sa zákon Slovenskej národnej rady č. 80/1990 Zb. o voľbách do
Slovenskej národnej rady v znení zákona Slovenskej národnej rady č.
8/1992 Zb., zákona Slovenskej národnej rady č.
104/1992 Zb., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 518/1992
Zb., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 157/1994 Z. z., zákona
Národnej rady Slovenskej republiky č.
81/1995 Z. z., zákona č. 187/1998 Z. z., nálezu Ústavného súdu
Slovenskej republiky č.
66/1999 Z. z., zákona č. 223/1999 Z. z. a zákona č. 515/2003 Z. z. §
58 Tento
zákon nadobúda účinnosť 1. októbra 2004. Pavol
Hrušovský v. r. Mikuláš
Dzurinda v. r. Zákon
č. 464/2005 nadobúda účinnosť 1. januárom 2006. 1)
§ 11 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 272/1994 Z. z. o
ochrane zdravia ľudí. § 14 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 277/1994 Z. z. o zdravotnej starostlivosti v znení neskorších predpisov. 2) Zákon č. 59/1965 Zb. o výkone trestu odňatia slobody v znení neskorších predpisov. 3) § 10 a 855 Občianskeho zákonníka. 4) § 3 ods. 2 zákona č. 135/1982 Zb. o hlásení a evidencii pobytu občanov. 5) § 10 ods. 2 zákona č. 320/2002 Z. z. o brannej povinnosti. 6)
§ 13 a § 24 ods. 2 zákona Slovenskej národnej rady č. 369/1990
Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov. §
17 zákona Slovenskej národnej rady č. 377/1990 Zb. o hlavnom meste
Slovenskej republiky Bratislave v znení neskorších predpisov. § 15 zákona Slovenskej národnej rady č. 401/1990 Zb. o meste Košice v znení neskorších predpisov. 7) § 250z Občianskeho súdneho poriadku. 8) § 18 zákona č. 428/2002 Z. z. o ochrane osobných údajov. 9)
§ 42 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 171/1993 Z. z. o
Policajnom zbore v znení neskorších predpisov. 10)
Zákon č. 424/1991 Zb. o združovaní
v politických stranách a v politických hnutiach v znení neskorších
predpisov. 12) § 250za Občianskeho súdneho poriadku. 13) Zákon č. 619/2003 Z. z. o Slovenskom rozhlase. 14) Zákon č. 16/2004 Z. z. o Slovenskej televízii. 15) § 2 ods. 1 písm. b) zákona č. 308/2000 Z. z. o vysielaní a retransmisii a o zmene zákona č. 195/2000 Z. z. o telekomunikáciách. 16) § 4 a 5 zákona č. 308/2000 Z. z. 17) § 3 písm. e) zákona č. 308/2000 Z. z. 18) § 36 ods. 1 až 3 a § 37 ods. 1 a 2 zákona č. 308/2000 Z. z. 19) § 16, § 64 až 67 zákona č. 308/2000 Z. z. v znení zákona č. 206/2002 Z. z. 20) § 13 zákona č. 424/1991 Zb. v znení neskorších predpisov. 21) § 14 zákona č. 424/1991 Zb. v znení zákona č. 404/2002 Z. z. 22)
Čl. 77 ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky. Čl. 4 ústavného zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 119/1995 Z. z. o zamedzení rozporu záujmov pri výkone funkcií ústavných činiteľov a vyšších štátnych funkcionárov. 23) Čl. 78 ods. 5 Ústavy Slovenskej republiky. 24)
§ 83 Zákonníka práce. §
59 zákona č. 312/2001 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Zákon č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone prác vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov. 25) § 6 ods. 3 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 303/1995 Z. z. o rozpočtových pravidlách v znení neskorších predpisov. 26) Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov. |